Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
HEL-3961 Mastergradsoppgave i helsefaglig utviklingsarbeid - 40 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Kunnskap
- har avansert kunnskap innen fagområdet generelt og spesialisert innsikt i et avgrenset område
- kan anvende og diskutere vitenskapsteori og metoder
- kan analysere og drøfte faglige problemstillinger med utgangspunkt i forskning og teori
Ferdigheter
- kan anvende relevante metoder for forskning/utviklingsarbeid for å gjennomføre et avgrenset prosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse i egne faglige resonnementer
- har evne til å utvikle problemstilling(er) og planlegge, gjennomføre og rapportere et prosjekt
Generell kompetanse:
- kan identifisere og drøfte faglige og forskningsetiske problemstillinger
- kan forholde seg kritisk til relevansen og begrensninger av aktuelle vitenskapelige metoder
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye måter for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.
kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer.
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.
Undervisning
Forberedende arbeid knyttet til masteroppgaven starter fra første studieår gjennom tilrettelagte seminarer slik at studentene tidlig kan orientere seg mot tema og problemstilling innen fagområdet.
Studentene skal i løpet av 5. og 6. semester ha fremlegg av eget mastergradsarbeid, samt være opponent for medstudenter.
Studentene presenterer sentrale problemstillinger knyttet til eget arbeid til diskusjon i studentgruppen. Arbeidsformen i seminarene veksler mellom presentasjon og diskusjon. Studenten får tilbakemelding på sitt prosjekt fra opponent og øvrige deltakere. En vitenskapelig tilsatt er ansvarlig for oppgaveseminaret og vil være tilstede ved framleggene.
Det gis veiledning på oppgaven og det lages en plan for masteroppgavearbeidet i form av en veiledningsavtale (se retningslinjene for arbeid med masteroppgaven samt universitetets etiske retningslinjer for veiledning). Veiledningen tas ut i løpet av normert studietid.