Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
FYT-2630 Bacheloroppgave - 15 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for helse- og omsorgsfag
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved FYSIOTER Bachelorutdanningen i fysioterapi ved UiT Norges arktiske universitet og kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Bacheloroppgaven innebærer at studentene fordyper seg innen et selvvalgt fysioterapifaglig tema. Studentene får erfaring med å gjennomføre og rapportere fra et faglig utviklingsprosjekt der vitenskapelige metoder tar i bruk. Oppgaven kan skrives individuelt eller i par. Gjennom arbeidet skal studentene oppøve evnen til kritisk tenkning, strukturert fagutviklingsarbeid og skriftlig formidling. Det er også vesentlig at studentene knytter den valgte tematikken til fysioterapeuters samfunnsoppdrag og mulige roller i dagens komplekse helse- og velferdssystem. Arbeidet med bacheloroppgaven skal bidra til at studentene blir forberedt på å delta aktivt i implementering av ny kunnskap og utvikling av god praksis.
Obligatorisk forkunnskapskrav
FYT-2110 Undersøkelse og vurdering i fysioterapi, FYT-2120 Praksisstudier: undersøkelse, vurdering og tiltak, FYT-2130 Vurdering og tiltak i fysioterapi, HEL-1700 Etikk, vitenskapsteori og forskningsmetode for helsefaglige bachelorutdanninger
Hva lærer du
Kunnskap
- Har kunnskap om forskningsetikk og metoder for innsamling og analyse av empirisk materiale
- Har bred kunnskap om fysioterapiprofesjonens historie, utvikling og samfunnsoppdrag
- Kjenner til utviklingstrekk i samfunnet med betydning for organisering av helsevesenet og utøvelse av fysioterapi
Ferdigheter
- Kan redegjøre for vitenskaps- og kunnskapsteorier med relevans for fysioterapi
- Kan begrunne valg av metode for datainnsamling og reflektere over metodiske styrker og svakheter
- Kan anvende relevante teoretiske perspektiver til å drøfte faglige problemstillinger
Generell kompetanse
- Kan planlegge, gjennomføre og formidle systematiske fagutviklingsprosjekter i tråd med vitenskapelige kriterier og retningslinjer for forskningsetikk og personvern
- Kan diskutere og relatere forskningsfunn til fysioterapeuters profesjonsutøvelse
- Kan bidra til utvikling av god praksis gjennom nysgjerrighet, engasjement og kreativitet, både selvstendig og i samarbeid med andre
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Undervisning
Gruppearbeid, egenstudier, forelesninger, skriftlige arbeider, seminar.