Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
FIL-3023 Klimaetikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Opptakskrav
Opptakskravet til master i filosofi er fullført bachelorgrad eller tilsvarende. Graden må ha minimum 80 studiepoeng i filosofi, hvorav minimum 20 studiepoeng er på 2000-nivå eller tilsvarende.
Gjennomsnittskarakter C (2,5) eller bedre: Karakteren beregnes som et vektet gjennomsnitt av alle emnene som inngår i opptaksgrunnlaget. Emner med vurderingsuttrykk "bestått" blir ikke inkludert i beregningen.
Det anbefales grunnleggende kunnskap om klassisk og moderne politisk filosofi som går utover ex.phil.-nivå.
Søknadskode 9731 enkeltemner masternivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper:
- Kunnskap om de problemene om rettferdighet som klimaendringer reiser.
- Avansert kunnskap om aktuell forskning og sentrale debatter på feltet.
- Kunnskap om hvordan klimaendring resulterer i normative utfordringer for økonomiske og politiske globaliseringsprosesser, og for bærekraftig utvikling.
- Kunnskap om hvordan diskursen om klimaetikk og klimarettferdighet relaterer seg til sentrale teorier og begreper innenfor moralfilosofi og/eller politisk filosofi.
Ferdigheter:
- Kunne vurdere styrker og svakheter ved emnets ulike teorier og posisjoner.
- Beherske fagterminologi og ha kjennskap til relevante metoder.
- Kunne analysere og diskutere problemstillinger relatert til klimaetikk og rettferdighet, samt utvikle teoretisk holdbare argumenter.
- Kunne anvende fagstoff på ulike rettferdighetsteoretiske problemer på en begrunnet måte.
Kompetanse:
- Kunne anvende tilegnede kunnskaper og ferdigheter i en analyse av kompleksiteten til de normative spørsmålene en verden i klimaendring reiser.
- Kunne identifisere relevante rettferdighetsteoretiske problemer innen konteksten av klimaendring.
- Kunne formidle sentralt fagstoff og forklare tekniske termer til både spesialister og ikke-spesialister.
- Kunne gjøre informerte valg som borger, arbeidstaker og privatperson på basis av kunnskapen og ferdighetene som kurset gir.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråk: Norsk eller engelsk.
Eksamensspråk: Norsk, et annet skandinavisk språk eller engelsk.
Undervisning
Læringsformer og aktiviteter
Det gis 10-12 forelesninger/ seminarer over ett semester.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med midt- eller sluttevaluering. Evalueringen foretas skriftlig eller muntlig. Denne gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.