Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
FIL-3018 Metafysikk og kunnskapsteori - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Opptakskrav
Opptakskravet til master i filosofi er fullført bachelorgrad eller tilsvarende. Graden må ha minimum 80 studiepoeng i filosofi, hvorav minimum 20 studiepoeng er på 2000-nivå eller tilsvarende.
Gjennomsnittskarakter C (2,5) eller bedre: Karakteren beregnes som et vektet gjennomsnitt av alle emnene som inngår i opptaksgrunnlaget. Emner med vurderingsuttrykk "bestått" blir ikke inkludert i beregningen.
Det anbefales grunnleggende kunnskap om teoretisk filosofi som går utover ex.phil.-nivå.
Søknadskode 9731 enkeltemner masternivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- Omfattende oversikt over sentrale posisjoner og teorier i metafysikk og epistemologi.
- Innsikt i utvalgte tema og argument i metafysikk og epistemologi.
- Kjennskap til aktuell forskning på feltet.
- Forståelse av ulike teoriers betydning for normativ filosofi.
- Grunnleggende kjennskap til fagfeltets historie, dets tradisjoner og egenart.
Ferdigheter:
- Kunne vurdere styrker og svakheter ved ulike metafysiske og epistemologiske oppfatninger.
- Kunne arbeide selvstendig med problemstillinger i metafysikk og epistemologi.
- Kunne anvende kunnskapen på andre fagfelt og på andre deler av filosofien.
- Kunne formidle sine forskningsresultater til et allment publikum.
Kompetanse:
- Å beherske relevant fagterminologi.
- Kunne anvende forståelsen på samtidsaktuelle temaer og problemstillinger.
- Kunne anvende kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre arbeidsoppgaver, herunder ferdigstille skriftlige arbeid.
- Kunne formidle sentralt fagstoff og forklare tekniske termer til både spesialister og ikke-spesialister.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråk: Norsk eller engelsk.
Eksamensspråk: Norsk eller engelsk.
Undervisning
Læringsformer og aktiviteter
Det gis 10-12 forelesninger/seminarer over ett semester.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med midt- eller sluttevaluering. Evalueringen foretas skriftlig eller muntlig. Denne gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.