Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
FIL-2060 Bacheloroppgave i filosofi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet er en mulighet for studenter som ønsker å fordype seg i et valgfritt fordypningsemne og gjennomføre et selvstendig miniforskningsarbeid, der studenten selv velger problemstilling, tema, pensum, og har individuell veiledning i løpet av semesteret. I samråd med veileder utvikler studenten et prosjekt og velger ut et relevant pensum som knytter an til forskningslitteratur innen det valgte fordypningsområdet (originaltekster, sekundær- eller kommentarlitteratur og aktuelle debatter).
Prosjektet er en skriftlig semesteroppgave på 7000-9000 ord der studenten gjennom veiledning gjennomfører et større, selvstendig refleksjonsarbeid.
Det valgte fordypningsområdet kan senere være utgangspunkt for en mastergradsoppgave, men også studenter som ikke velger å studere videre på master vil ha utbytte av å gjennomføre et slikt selvstendig miniforskningsarbeid.
Pensum: 500-800 sider, hvorav halvparten skal bestå av originallitteratur. Pensum legges opp i samråd med veileder og godkjennes av denne innen 1.april i vårsemesteret og 1.oktober i høstsemesteret.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Inngående kunnskap og forståelse om sentrale tema, argumenter og problemstillinger innenfor det valgte fordypningsområdet.
- Oversikt over den filosofiske bakgrunnen for sin problemstilling og dens relevans for andre problemstillinger og tema.
- Kjennskap til styrker og svakheter ved ulike posisjoner og argumenter i sitt fordypningsområde.
- Forståelse for implikasjoner og konsekvenser av de konklusjoner en gjør seg i løpet av oppgaven.
Ferdigheter
Studenten kan:
- Formulere og analysere problemstillinger, posisjoner og argumenter innenfor sitt fordypningsområde på en selvstendig og kritisk måte.
- Drøfte og reflektere kritisk over de relevante problemene og utfordringene som er innen sitt fordypningsområde.
- Analysere og vurdere kritisk sine egne argumenter og påstander i oppgaven.
- Organisere og gjennomføre et miniforskningsarbeid.
Kompetanse
Studenten kan:
- Formidle skriftlig og muntlig relevant og komplisert fagstoff på en strukturert og klar måte.
- Innhente og systematisk organisere relevant informasjon fra et komplekst tekstmateriale.
- Organisere og kommunisere egne faglige bidrag og fremstøt på en koherent og sammenhengende måte.
- Anvende problemstillinger, tema og argument fra valgt fordypningsområde på andre relevante problemstillinger.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Det er ikke ordinær undervisning.
Studenten har en individuell veileder og veiledningen skjer i form av gjennomgang og tilbakemelding på praksisprosjekt eller oppgaveutkast.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.