Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
FIL-2031 Metaetikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Metaetikk er del av etikk-faget og omhandler grunnleggende antagelser og forutsetninger for normativ etikk og moralfilosofi, så som spørsmål om hvordan vi skal forstå moralske utsagn, egenskaper, holdninger og bedømmelser.
Emnet fokuserer særlig på spørsmål relatert til følgende emneområder:
(1) Moralmetafysikk undersøker metafysiske forutsetninger og betingelser for moral. Når vi snakker om godhet, iboende verdier, rett og galt, så er et spørsmål i moralmetafysikk om disse egenskapene er objektivt eksisterende eller kun konstruksjoner som reflekterer menneskelige behov. Et annet spørsmål er hvordan moralske egenskaper forholder seg til naturlige egenskaper og fakta.
(2) Verditeori undersøker hva opphavet og opprinnelsen til ulike verdier er, samt hvordan ulike verdityper, så som moralske verdier, egeninteresser eller estetiske verdier, forholder seg til hverandre.
(3) Moralsemantikk omhandler meningen til moralske begreper og påstander, så som «godt», «ondt», «rett», «galt», «bør» og «plikt». Har slike utsagn kognitivt innhold som er sant eller usant, eller uttrykker de kun følelser? Er utsagnene absolutt og universelt gyldige, eller gjelder de kun relativt til kulturelle parametre? Har moralske begreper og diskurs bygget inn kjønnsspesifikke parametre?
(4) Moralepistemologi stiller spørsmål ved om og hvordan vi får kunnskap om moral, samt hvordan og i hvilken grad moralske påstander kan begrunnes. Hva setter oss i stand til å vite hva som er rett eller galt? Hvilken rolle spiller argumentasjon, fornuft, intuisjon, persepsjon og følelser i slike prosesser?
(5) Moralsk metodologi undersøker og vurderer ulike filosofiske metoder i etikk, så som bruken av moralske intuisjoner i forhold til konkrete tilfeller, eksperimentell filosofi eller intuisjonisme.
Pensum: 600-800 sider
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag)
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Oversikt over metaetikk som filosofisk deldisiplin og relasjonen mellom denne og øvrig etikk, så som normativ etikk og anvendt etikk.
- Kjennskap til aktuell forskning og sentrale debatter i metaetikk, så som i moralmetafysikk, verditeori, moralsemantikk, moralepistemologi eller moralsk metodologi.
- Inngående kunnskap om og forståelse av utvalgte sentrale teorier i metaetikk, så som realisme, konstruktivisme, rasjonalisme, kognitivisme, anti-kognitivisme, fiksjonalisme og emotivisme.
- Innblikk i sentrale metaetiske problemstillinger, begreper og tankeeksperimenter.
Ferdigheter
Studenten kan:
- Identifisere relevante metaetiske problemstillinger.
- Vurdere styrker og svakheter ved ulike metaetiske teorier og posisjoner og å se dem i sammenheng med større metodologiske utfordringer i etikk.
- Beherske og forklare metaetiske begreper, kjente case og metoder.
- Se relevansen av metaetiske spørsmål og problemstillinger for spørsmål innen normativ etikk, deskriptiv etikk og anvendt etikk.
- Anvende metaetiske teorier og begreper på spørsmål innen øvrig etikk.
Kompetanse
Studenten kan:
- Anvende tilegnede kunnskaper og ferdigheter på fagfelt der metaetikkens tilnærmingsmåter og spørsmålstillinger kan ha en kritisk funksjon, så som i etikk, metafysikk, bevissthetsfilosofi, kunnskapsfilosofi (epistemologi), vitenskapsfilosofi og språkfilosofi.
- Reflektere over egen faglig aktivitet og utvikle denne under veiledning.
- Formidle sentralt fagstoff og forklare tekniske termer til både spesialister og ikke-spesialister.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Det er 10-14 to-timers ukentlige studentaktive forelesninger.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.