Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
FIL-0702 Examen philosophicum, nettbasert - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet er organisert rund fem tema: Mennesket, etikk, politikk, natursyn og vitenskap og bærekraftig utvikling og samfunnsansvar.
Kurset gir en innføring i filosofiske diskusjoner knyttet til menneskets natur og virksomhet, grunnleggende spørsmål knyttet til moralsk og politisk aktivitet, vitenskapelig tenkning og ulike oppfatninger av naturen, og hva som ligger i begrepene om bærekraftig utvikling og samfunnsansvar.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - nettbaserte og desentaliserte emner.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Kurset tar for seg fem spørsmål: Hva vil det si å være menneske? Hva er rett og galt? Hva er et rettferdig samfunn? Hva er naturen og hva er vitenskap? Hva er bærekraftig utvikling og samfunnsansvar?
Studenten skal kunne:
• Forklare hva spørsmålene går ut på.
• Forklare filosofiske begreper som brukes for å diskutere dem.
• Forklare sentrale teorier som forsøker å besvare dem.
• Forklare argumenter for og i mot teoriene.
Ferdigheter
Studentene skal kunne:
• Anvende de filosofiske begrepene og teoriene i nye sammenhenger og på konkrete eksempler.
• Identifisere argumentasjonen i en tekst.
• Vurdere og kritisere argumenter på et grunnleggende nivå.
Generell kompetanse
Studenten skal kunne:
• Reflektere selvstendig og kritisk
• Uttrykke seg på en akademisk måte.
• Utforme en akademisk tekst.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen består av forhåndsinnspilte videoer og arbeid i digitalt klasserom.
Studentene skal arbeide med ukentlige innleveringer.
Det forutsettes høy grad av studentaktivitet og selvstendighet.
Undervisningen strekker seg gjennom hele semesteret.
Kvalitetssikring av emnet:
Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med sluttevaluering. Evalueringen foretas enten muntlig eller skriftlig. Evalueringen gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.