Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2025

ERG-2640 Innovasjon, kvalitetsutvikling og ledelse. - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved ERGOTER Bachelorutdanningen i ergoterapi ved UiT Norges arktiske universitet og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

I dette emnet skal studentene bygge videre på tidligere kunnskap og erfaringer i studiet å kunne bidra til faglig utvikling og kvalitet i helsetjenesten. Fokus rettes mot tema som innovasjon og entreprenørskap, bærekraftige tjenester, veiledning, ledelse og systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i ergoterapeutisk virksomhet.

Emnet tar for seg kunnskap og ferdigheter til å initiere og administrere egen yrkesutøvelse og faglige utvikling i fremtidig virksomhet. Det gis en innføring i teorier tilknyttet organisasjonskunnskap, lederskap og livslang læring med fokus på hvordan ergoterapeuter kan administrere og lede virksomheter de arbeider i. Studentene øver på kommunikasjon- og samhandling med klienter/nærpersoner, studenter og samarbeidspartnere i veiledning og ledelse. Avslutningsvis i emnet har kullet ansvar for organisering og ledelse av ergoterapeutstudentenes årlige fagkongress der studenter deltar. Her får studentene øve på formidling av fag og eget arbeid.


Obligatorisk forkunnskapskrav

ERG-2610 Folkehelse og inkluderende lokalsamfunn.

Hva lærer du

Kunnskaper

Kandidaten

Ferdigheter

Kandidaten

Generell kompetanse

Kandidaten


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Undervisning

Emnet gjennomføres i vårsemesteret tredje studieår og avslutter studiet. Forventet arbeidsmengde er 40 timer studieuke med en tredeling mellom timeplanfestet undervisning, samarbeid med medstudenter og selvstudier.

Emnet har varierte studentaktive læringsformer og vektlegger kritisk refleksjon og diskusjon: