Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
ERG-2630 Fagfordypning og bacheloroppgave - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
I dette emnet skal studentene skrive en bacheloroppgave innen et avgrenset tema innenfor ergoterapifaget. Det innebærer å gjennomføre en fagfordypning hvor studentene skal granske og utvikle dybdekunnskap innen et avgrenset tema og dokumentere dette i en bacheloroppgave. Tema i fagfordypningen skal være knyttet til ergoterapi og/eller aktivitetsvitenskap.
Fagfordypningen og arbeidet med bacheloroppgaven organiseres som et prosjektarbeid. Dette gir studentene erfaring med systematisk prosjektarbeid over tid, hvor fagutvikling og utvikling av ny kunnskap i et fellesskap er sentralt. Vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske kunnskaper og ferdigheter er gjennomgående temaer i arbeidet med bacheloroppgaven.
Innledningsvis i emnet planlegger studentene sitt prosjektarbeid. Videre fordyper de seg faglig i tema som skal danne grunnlag for bacheloroppgaven. Det kan være tema/problemstillinger studenten ble inspirert av i praksis, eller tema ergoterapeuter trenger økt kunnskap om. Studentene kan også få invitasjon til og/eller søke om å være med i forsknings- og/eller utviklingsprosjekter ved UiT- Norges arktiske universitet eller hos andre samarbeidspartnere. Eventuell deltakelse i slike prosjekter må godkjennes av utdanningen. Studentene vil få tildelt en veileder som følger utvikling og gjennomføring av sine bachelorprosjekt. Utover i emnet vil fokus være på å gjennomføre prosjektet og skrive bacheloroppgave under veiledning.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Kunnskaper:
- Har bred kunnskap om aktivitetsvitenskap og sentrale aktivitetsteorier anvendt i bacheloroppgaven.
- Kan diskutere hvordan vitenskapsteori, forskningsetikk og -metoder, har betydning for kunnskapsutvikling i ergoterapi.
- Har bred kunnskap om forskning og utviklingsarbeid innen bacheloroppgavens tema.
- Kan drøfte aktuelle temaer for bacheloroppgaven i lys av kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi.
Ferdigheter:
- Kan anvende kreative, problemløsende og systematiske strategier i utvikling av en prosjektplan.
- Kan utarbeide en problemstilling og en prosjektplan.
- Kan utforske vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetoder gjennom eget fagfordypningsprosjekt.
- Kan anvende en vitenskapelig metode og gjennomføre systematisk datainnsamling og analyse.
- Kan innhente og diskutere relevante forskningsartikler og annen faglitteratur.
- Kan diskutere fagfordypningsprosjektets tema opp mot ergoterapiteori og aktivitetsvitenskap.
- Kan reflektere over faktorer som har påvirket resultatene pålitelighet og gyldighet.
- Kan reflektere over betydningen resultatet fra fagfordypningsprosjektet kan ha for ulike brukergrupper.
Generell kompetanse:
- Initiere og ta ansvar for samarbeid med veileder og øvrige samarbeidspartnere i prosjektet.
- Kan diskutere og formidle resultater fra eget fagfordypningsprosjekt i en bacheloroppgave og andre formidlingsformer.
- Reflektere omkring betydningen fagfordypning har for livslang læring og profesjonsidentitet.
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråk et er norsk. Studentene kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jr. Forskrift om studier og eksamener ved UiT, § 20.
Undervisning
Emnet gjennomføres 6. semester. Forventet arbeidsmengde er 40 timers studieuke med en tredeling mellom timeplanfestet undervisning, samarbeid med medstudent og selvstudium.
Emnet har varierte studentaktive læringsformer:
- Selvstendig arbeid; individuelt og i prosjektgruppen.
- Forelesninger introduserer og/eller gir oversikt over viktige tema i emnet.
- Ferdighetstreninger er knyttet til planlegging og gjennomføring av fagfordypningsprosjekt
- Opposisjon; vurdering, refleksjon og tilbakemelding på eget og medstudenters arbeid.
- Veiledning; gruppevis med veileder samt veiledning i storgruppe.
- Prosjektsamlinger i hel/halv klasse.
- Dokumentasjon og formidling av egen kompetanse skriftlig og muntlig.