Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2025

ERG-1110 Introduksjon i ergoterapi. Praksisstudier 1 - 20 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved ERGOTER bachelor i ergoterapi, og emnet kan ikke tas som enkeltemne

Innhold

I dette emnet introduseres studentene for ergoterapifaget og får innblikk i ergoterapeuters arbeidsoppgaver og yrkesetikk. Studentene lærer om ergoterapifagets historie og betydning i samfunnet. Lovverk relevant for ergoterapeutisk profesjonsutøvelse introduseres.

Studentene får introduksjon til rehabilitering og habilitering som virksomhetsområde i helse- og velferdstjenestene. Betydning av kunnskapsbasert praksis vektlegges gjennom hele emnet.

Den ergoterapeutiske arbeidsprosess med profesjonell resonnering studeres og utprøves. Brukermedvirkning og utforskning av klienters aktivitetshistorie er sentrale tema i undervisning.

Ergoterapeutisk kjernekompetanse bygges med bruk av aktivitetsanalyse, virksomhetsanalyse og andre aktivitetsbaserte kartleggingsverktøy.

Studentene introduseres for tekniske hjelpemidler og velferdsteknologi forøvrig. Gjennom gruppearbeid og samarbeid i praksisstudier gis studentene mulighet til å lære om andre faggruppers kompetanse og oppøve egen samhandlingskompetanse.


Hva lærer du

Kunnskap

Kandidaten

Ferdigheter

Kandidaten

Generell kompetanse

Kandidaten


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Undervisning

Emnet løper parallelt med ERG-1100 deler av høsten og varer halve vårsemesteret. Undervisningen foregår både på campus og i praksisstudier i helsetjenesten. I campusbasert undervisning er forventet arbeidsmengde 40 timer studieuke, der ca. en tredel er timeplanfestet undervisning, en tredel er arbeid med faglige oppgaver sammen med medstudenter og en tredel er selvstudium. Omfang av undervisning i praksisstudier - se avsnitt om praksis.

All undervisning er rettet mot å nå forventet læringsutbytte og gir mulighet for svært varierte studentaktive læringsformer.

Undervisning på campus før og etter praksis

I praksis lærer studentene i autentiske situasjoner. Praksisundervisningen er veiledet av autorisert ergoterapeut som også fungerer som rollemodell i studentens læreprosess.

Etter endt praksis skal studenten utarbeide en skriftlig presentasjonsmappe som følger studenten til praksis andre studieår (P2). Nærmere beskrivelse om innhold finnes i Protokoll for praksis.

Både i campus- og praksisundervisning skriver studentene individuelle oppgaver som legges i mappe. Av disse velges mappebidrag til eksamen.

Praksis

Forventet arbeidsmengde i praksis er min. 40 timer studieuke. Studenten følger normal arbeidstid på praksisstedet. De øvrige timene er studietid. Studietid innenfor praksisstedets normale arbeidstid avtales med praksisveileder.

Praksis i emnet foregår i kommune- og institusjonshelsetjeneste i hele Nord-Norge. Utdanningen fordeler tilgjengelige praksisplasser til studentene ut fra nærmere angitte kriterier. 

Praksis i dette emnet er:

Se Protokoll for praksis, for retningslinjer for gjennomføring av praksisundervisning.

Se forskrift om nasjonal retningslinje for ergoterapeututdanning, §23 for definisjon av praksis i ergoterapeututdanning. Se Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning.

Kontinuasjon praksis:

Ikke bestått praksis medfører endret studieprogresjon og overflytting til neste kull. Antall forsøk i praksis reguleres av forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 31.