Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
DTE-2781 Bacheloroppgave i datateknikk - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Bacheloroppgaven avslutter studentens studieprogram og skal ta utgangspunkt i et realistisk ingeniørproblem, der studentene implementerer en løsning i form av et datasystem.
Prosjektene skal ha en forankring i studiets fagområder, herunder programmering, implementering av f.eks. databaser og kunstig intelligens, og andre områder som står beskrevet i studieplanen for bachelor datateknikk. Prosjektene skal være teknologisk orientert og eventuelt forskningsbasert.
Det legges stor vekt på prosjektplanlegging, oppfølging og rapportering, der alt er rettet mot programmering og systemutvikling av datasystemer.
Bacheloroppgaven er en gruppeoppgave med minimum 2, maksimum 4 studenter og gjelder for alle kategorier studenter på studieprogrammet.
Studentene må fortrinnsvis skaffe oppgavene selv, men det er som oftest en pool med oppgaver tilgjengelig. Arbeidet med å finne en oppgave bør startes i høstsemesteret for en Bacheloroppgave som normalt gjennomføres i vårsemesteret.
Opptakskrav
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Læringsutbytte
Bacheloroppgaven skal gi studenten erfaring i gjennomføring av et større prosjekt for å løse en oppgave, arbeide sammen i en gruppe og fordele arbeidet mellom seg. Studenten skal videre gis øvelse i praktisk og muntlig kommunikasjon gjennom rapportskriving, og øvrig dokumentasjon av arbeidet.
Bacheloroppgaven avslutter studentens studieprogram og skal integrere viktige deler av studieprogrammets faglige innhold. Etter gjennomført bacheloroppgave har studenten tilegnet seg:
Kunnskap
Kandidaten:
- kan analysere nye momenter eller områder innen en selvvalgt del av sitt fagområde.
- jobber med metodisk arbeid, har refleksjon over egen fagutøvelse og evne til systematisk/vitenskapelig vurdering.
- kan planlegge og utføre en selvstendig oppgave, formulere problemstillinger og analysere disse med utgangspunkt i både teoretisk og empirisk materiale samt gjennomføre en oppgave på en metodisk tilfredsstillende måte.
- kjenner til og kan begrunne relevante metoder og arbeidsmåter innenfor IT-faglig forsknings- og utviklingsarbeid.
- kan framstille dokumentasjon og vitenskapelige rapporter.
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan formulere konkrete problemstillinger av samfunnsmessig interesse innen fagområdet.
- kan identifisere og vurdere litteratur som er relevant for problemstillingen.
- kan gå i dybden på avgrensede problemstillinger og utarbeide konkrete løsningsalternativer på problemet.
- kan dokumentere og formidle resultatene fra prosjektarbeidet på en systematisk/vitenskapelig måte.
- kan gjøre begrunnede valg av teknologi og metoder ved løsning av en IT-faglig problemstilling.
- kan gjennomføre et prosjekt innen gitte tidsrammer og i henhold til gjeldende krav til oppfølging og rapportering.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- har innsikt i vitenskapelig redelighet og forståelse for etiske problemstillinger som er av relevans for problemstillingen.
- er bevisst om problemstillingens og arbeidets konsekvenser for enkeltmennesker, bedrift og samfunn.
- kan formidle fagstoff skriftlig og muntlig.
- kan integrere tidligere ervervede kunnskaper og være i stand til å tilegne seg ny kunnskap i løsning av en problemstilling.