Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
DTE-2603 Programmering for mobil - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for datateknologi og beregningsorienterte ingeniørfag
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
ITE1802 Programmering for mobil 10 stp
Innhold
Emnet gir studenten et solid fundament for design og utvikling av applikasjoner for mobile enheter. Emnet fokuserer på programvarearkitektur og programmeringsmekanismer knyttet til Android-plattformen. Studenten vil i løpet av emnet utvikle og designe ulike apper i forbindelse med obligatoriske innleveringer. Emnet omfatter også grunnleggende opplæring i programmeringsspråket Kotlin.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse og Matematikk R1+R2 og Fysikk 1.
Søkere som kan dokumentere ett av følgende kvalifiserer også for opptak:
- generell studiekompetanse og bestått realfagkurs, eller
- bestått 1-årig forkurs for ingeniørutdanning, eller
- 2-årig teknisk fagskole etter rammeplan fastsatt av departementet 1998/99 og tidligere studieordninger
Søknadskode: 9391
Obligatorisk forkunnskapskrav
DTE-2605 Programmering 1eller ITE1900 Programmering 1eller DTE-2511 Videregående programmering
Hva lærer du
Kunnskap:
Etter gjennomføring skal studenten ha fått kunnskap om
- Programmeringsspråket Kotlin.
- Utviklingsmiljø og byggesystem for Android.
- Hvordan utvikle effektive brukergrensesnitt.
- Hvordan tilpasse applikasjoner ulike språk og skjermstørrelser.
- App-arkitektur.
- Flertrådshåndtering, korutiner.
- Lokale databaser (SQLite og Room).
- Bruk av server-APIer vha. ulike nettverksbiblioteker.
- Dependency injection.
- Bruk av stiler og tema.
Ferdigheter:
Studenten skal etter gjennomføring være i stand til å:
- Bruke aktuelt utviklingsverktøy / IDE på en effektiv måte.
- Utnytte mekanismene i programmeringsspråket Kotlin til utvikling av Android-apper.
- Lage funksjonelle og tiltalende brukergrensesnitt.
- Bruke stil og tema i Androidapplikasjoner.
- Håndtere applikasjoners livssyklus og konfigurasjonsendringer.
- Utvikle språktilpassede applikasjoner.
- Kunne bruke anbefalt applikasjonsarkitektur.
- Bruke nettverksbibliotek til klient/tjener-applikasjoner.
- Utvikle applikasjoner som bruker lokal database og filer.
Generell Kompetanse:
Etter gjennomføring vil studentene kunne:
- Utnytte avanserte mekanismer i programmeringsspråket Kotlin.
- Utvikle effektive brukergrensesnitt til både mobiltelefoner og nettbrett.
- Kunne sette seg inn i, og ta i bruk, biblioteker og teknologier som ikke er dekket i emnet.
- Ta i bruk offentlig tilgjengelige server-APIer i egne apper.
- Kan formidle kunnskap om programutvikling for mobile enheter.
- Planlegge og gjennomføre større programmeringsprosjekter, både alene og som deltaker i en gruppe.
- Bevissthet om etiske konsekvenser av teknologiske valg og løsninger.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Forelesninger og praktisk programmeringsarbeid.