Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
DRA-6001 Muntlig fortelling - nordnorske og samiske fortellertradisjoner - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Muntlig fortelling gir en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i muntlig fortellerkunst.
Emnet fokuserer på:
- Fortellerens håndverk og virkemidler
- Bearbeiding og fremføring av ulike typer muntlige fortellinger
- Tilrettelegging av fortellersituasjoner og samspill med ulike lyttergrupper
- Bruk av muntlig fortelling i tradisjonen og i dagens samfunn - med vekt på nordnorske og samiske tradisjoner
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknad om opptak registreres i EVU-web.
Søknadsfrist 23.12.24
Hva lærer du
Etter endt studium skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal ha grunnleggende kunnskaper om:
- den muntlige fortellerens håndverk og virkemidler
- sjangertrekk og muntlig fortellertradisjon - med vekt på nordnorske og samiske fortellertradisjoner
- bruk av muntlig fortellerkunst i ulike kontekster i dagens samfunn
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- benytte utvalgte arbeidsmåter for å finne, bearbeide og lære seg en fortelling
- formidle fortellinger gjennom muntlig bruk av språket, stemmen og kroppen
- tilrettelegge for fortellersituasjoner i ulike sammenhenger
- gi og motta tilbakemeldinger i kreative prosesser
Generell kompetanse
Studenten skal kunne:
- anvende muntlig fortelling i ulike formidlingssammenhenger.
- planlegge og gjennomføre mindre fortellerprosjekter.
- reflektere over egen og andres skapende og utøvende fortellerpraksis og se koplinger til relevant fagteori
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert.
Emnet består av varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel:
- praktiske øvelser og utforskende arbeid
- demonstrasjoner
- arbeidsvisninger
- veiledning og individuelle tilbakemeldinger
- fremføringer
- forelesninger, seminarer og individuelt arbeid med teori
- muntlig og skriftlig refleksjon
Kollektive arbeidsformer er sentralt i emnet og forutsetter aktiv deltakelse i undervisningen.