Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2025

BVE-3970 Masteroppgave - 30 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for barnevern og sosialt arbeid

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studiet master i barnevernsarbeid og emnet ikke tas som et enkeltemne.

Innhold

Formålet med mastergradsoppgaven er barnevernfaglig fordypning gjennom systematisk bearbeiding av relevant tematikk. Studenten skal gjennom mastergradsoppgaven kunne vise evne til å planlegge, gjennomføre og rapportere et selvstendig forskningsarbeid. Det gis anledning til å skrive både teoretiske oppgaver og oppgaver hvor det gjennomføres empiriske undersøkelser.

Emnet skal bidra til at studenten utvikler evne til kritisk refleksjon over vitenskapsteoretiske og metodiske spørsmål, samt over kunnskapsproduksjonen i barnevernfeltet. Oppgaven kan skrives på et skandinavisk språk eller på engelsk, og skal inneholde et sammendrag og oversikt over selvvalgt litteratur.

Masteroppgaven kan være et frittstående arbeid eller inngå som en avgrenset, men selvstendig del av et pågående forskningsprosjekt.


Obligatorisk forkunnskapskrav

BVE-3010 Kunnskapsperspektiver i barnevernsfeltet, BVE-3020 Samfunn, barnevern og rettsanvendelse, BVE-3030 Mangfold og inkludering i et flerkulturelt perspektiv, BVE-3050 Komplekse problemområder i barnevernsarbeid, BVE-3060 Innovasjon og fagutvikling i barnevernsarbeid, SSO-3040 Forskningsmetoder og vitenskapsteoretiske perspektiver

Hva lærer du

Ved bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

• inngående kunnskap om krav til form og innhold i en akademisk vitenskapelig oppgave.

• inngående kunnskap om sentrale teorier, begreper og tidligere forskning innenfor masteroppgavens tema.

• inngående kunnskap om forskningsetiske retningslinjer.

• avansert kunnskap om metode og metodologisk tilnærming til innhenting og analyse av data.

• avansert kunnskap om drøfting og formidling av et forskningsresultat.

• avansert kunnskap om kritisk analytisk tilnærming til kvalitet i barnevernsforskning.

Ferdigheter

Studenten kan:

• planlegge og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid.

• utvikle en presis problemstilling som er relevant for barnevernfeltets fagområde.

• redegjøre for begrensninger i valg av vitenskapelige metoder og gjennomføring av det metodiske opplegget, samt vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt.

• gjennomføre analyser og presentere funn systematisk i henhold til standarder for vitenskapelig skriving.

• benytte analysemetoder i behandling av datamateriale, samt diskutere og formidle prosjektets faglige resultater.

• diskutere implikasjoner av studiens funn for fremtidig forsking og praksis i barnevernet.

Generell kompetanse

Studenten kan

• analysere og drøfte faglige problemstillinger i barnevernfeltet.

• forholde seg kritisk til forskningslitteratur og andre kilder

• vurdere og reflektere over problemstillinger knyttet til barnevernfeltets yrkes- og forskningsetikk.

• formidle teoretisk kunnskap og egne forskningsresultater i samsvar med akademiske standarder.

• anvende forskningsbasert kunnskap og teoretiske perspektiver på områder knyttet til barnevernets praksisfelt.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Det kan forventes en del undervisning på engelsk.


Undervisning

Arbeidet med masteroppgaven starter i første semester med et masterseminar, hvor studenten arbeider med tema, problemstilling og prosjektdesign. Selve masteroppgaven skal leveres inn siste semester. I masterseminarer presenteres problemstilling, utfordringer knyttet til metodevalg og dataanalyse. Studenten får tilbakemeldinger fra faglærer og medstudenter. Det arrangeres flere masterseminarer i løpet av arbeidet med masteroppgaven. Faglig veileder tildeles ut fra prosjektets tema. Det skal inngås en skriftlig veiledningskontrakt mellom veileder og student. Det gis individuell veiledning på prosjektet. Som grunnlag for kontrakten vises det til retningslinjene for arbeid med mastergradsoppgaven samt universitetets etiske retningslinjer for veiledning. Veiledningen må benyttes i løpet av normert studietid