Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2025

BVE-1614 Beslutninger og dilemmaer i barnevernet - 30 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for barnevern og sosialt arbeid

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern. Emnet kan ikke tas som enkeltemne

Studiepoengreduksjon

BVE-1114 Beslutninger og dilemmaer i barnevernet 30 stp

Innhold

Emnet gir innsikt i beslutninger og dilemmaer i sosialfaglig arbeid.

Emnet gir kunnskap om skjønnsutøvelse, saksbehandling og beslutningsprosesser i sosialt arbeid. Videre vil emnet omhandle prinsipper om sosial rettferdighet, kollektivt ansvar og menneskerettigheter.

Emnet vektlegger etisk og kritisk refleksjon rundt maktutøvelse.


Obligatorisk forkunnskapskrav

BVE-1611 Introduksjon til barnevernfeltet, BVE-1612 Forebyggende barnevernsfaglig arbeid og praksis, BVE-1613 Barnevernsfaglig arbeid med barn, unge og familier

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

• har bred kunnskap om barn og familiers deltakelse, medvirkning og medbestemmelse.

• har bred kunnskap om relevant norsk og internasjonal rett innen barnevernsfeltet, med særskilt fokus på FNs barnekonvensjon art. 3, 12 og 30.

• har kunnskap om samiske barns rett til oppvekstforhold der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges.

• har kunnskap om skjønnsutøvelse og saksbehandling som fremmer et likeverdig tjenestetilbud.

• har kunnskap om barnevernsfaglige beslutningsprosesser.

• har kunnskap om tilnærminger som fremmer barn og familiers innflytelse, deltakelse og representasjon.

• har kunnskap om maktstrukturer og maktutøvelse i barnevernfaglig arbeid.

• har kunnskap om relasjoner og samarbeid som fremmer deltakelse og myndiggjøring.

• kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser.

Ferdigheter

Studenten

• kan anvende barnevernfaglig kunnskap i tilnærminger som fremmer forsvarlighet og rettferdighet.

• kan inngå i arbeidsprosesser som fremmer myndiggjøring og deltakelse.

• har innsikt i beslutningsprosesser i barnevernsfaglig arbeid.

• kan anvende faglig kunnskap for å undersøke, iverksette, følge opp og evaluere tiltak knyttet til omsorgssituasjonen.

• kan anvende aktuelle metoder for kartlegging, dokumentasjon, analyse og beslutningstaking.

• kan reflektere over barnevernspedagogens handlingsrom og muligheter.

• kan reflektere over hvordan kunnskap kan anvendes på nye områder og bidra til nytenkning og innovasjon.

• kan identifisere uttrykk for maktanvendelse i profesjonsutøvelsen.

Generell kompetanse

Studenten

• har bred innsikt i komplekse, barnevernsfaglige dilemmaer og beslutningsprosesser.

• kan anvende faglig kunnskap i tilnærminger og metoder i barnevernsfaglig arbeid.

• har innsikt i og kan reflektere kritisk over profesjonsrollen og yrkesutøvelsen i møte med institusjonelle og politiske rammer.


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningen foregår hovedsakelig på norsk. Noe av undervisningen kan bli gitt på annet skandinavisk språk eller på engelsk. Eksamensspråket er norsk.

Undervisning