Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
BVE-1612 Forebyggende barnevernsfaglig arbeid og praksis - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet gir en innføring i forebyggende og helsefremmende barnevernsfaglig arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
I emnet introduseres pedagogiske metoder og tiltak i miljøterapeutisk arbeid. Gjennom emnet får studenten kunnskap om tidlig innsats, samspillet mellom individ og samfunn, sosial ulikhet og levekår. Sentralt i emnet er kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.
Emnet gir også kunnskap om kommunikasjon og relasjonsarbeid med enkeltindivider, grupper og samarbeidspartnere i feltet.
I emnet inngår 8 uker/240 timer praksis
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om hvilken betydning levekår, klasse, helse, utdanning, arbeid, inkludering og deltakelse har for individ, familie og samfunn.
- har bred kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.
- har bred kunnskap om samspill, kommunikasjon og relasjonsarbeid.
- har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid.
- har kunnskap om pedagogiske metoder og tiltak i miljøterapeutisk arbeid.
- har kunnskap om kulturelt mangfold med spesielt fokus på urfolksperspektiver.
- kjenner til betingelser for mestring og utvikling hos barn, unge og voksne.
- kjenner til betydningen av maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver.
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over barnevernspedagogens rolle i systematisk endringsarbeid.
- reflektere over sammenhengen mellom teori og praksis, samt knytte dette til egen profesjonell yrkesutøvelse.
- planlegge, koordinere og praktisere forebyggende og helsefremmende arbeid på arenaer der barn og ungdom oppholder seg.
- anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid.
- anvende faglig kunnskap fra barn og unge for å sikre deltakelse og medvirkning.
- anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse.
- anvende veiledning i egen profesjonelle utvikling.
- kommunisere og samhandle med ulike brukergrupper.
- reflektere over digitale verktøy som metode i samhandling med ulike brukergrupper.
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i samspill, kommunikasjon, relasjon og samhandling.
- har kunnskap om forebygging og helsefremmende arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
- har kunnskap om betingelser og rammer for profesjonsutøvelsen i møte brukergrupper.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningen foregår hovedsakelig på norsk. Noe av undervisningen kan bli gitt på et annet skandinavisk språk eller på engelsk.
Eksamensspråket er norsk.
Undervisning
- forelesninger
- selvstudier
- ulike typer studentaktive læringsformer
- gruppearbeid
- praksis