Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
BIO-2602 Fiskeernæring - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet omhandler viktige fysiologiske og biokjemiske aspekter ved ernæring hos oppdrettsfisk. Det fokuseres på laksefisk. Undervisningen innledes med en gjennomgang av fiskens fordøyelsessystem, de ulike organenes roller og funksjon under fordøyelsen, og hvordan disse er nervøst og hormonelt regulert og koordinert. Nedbryting, absorbsjon, transport og integrert metabolisme av hovednæringsstoffene blir forklart. Prinsipper for utvikling og design av dietter, råvarevalg og produksjon av fiskefôr tas også opp.
Den biologiske aktiviteten til vitaminer, mineraler og ikke-essensielle næringsstoffer blir belyst, og ernæringsbehovet blir satt i samband med ernæringsrelaterte sykdommer. Ernæringsbehov hos stamfisk og marine larver blir også gjennomgått.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse + Matematikk R1 eller (S1+S2) og enten Matematikk (R1+R2) eller Fysikk (1+2) eller Kjemi (1+2) eller Biologi (1+2) eller Informasjonsteknologi( 1+2) eller Geologi (1+2) eller Teknologi og forskningslære (1+2).
Søknadskode 9197 enkeltemner i realfag.
Anbefalte forkunnskapskrav: Se oversikt nedenfor. Tilsvarende emner anbefales også.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse: Kandidaten
- har gode kunnskaper om fordøyelsesprosessen og hvordan næringsstoffene metaboliseres i organismen
- kan evaluere den ernæringsmessige sammensetningen av fiskefôr og identifisere utfordringer og problemstillinger knyttet til produksjon og lagring av fiskefôr og kvalitet på oppdrettsfisk
Ferdigheter: Kandidaten
- kan bruke den ervervete kompetansen til å innhente ytterligere informasjon eller henvise til gjeldende kunnskap om fiskeernæring, som igjen kan anvendes for å treffe begrunnede ernæringsrelaterte valg i fiskeoppdrett
Generell kompetanse: Kandidaten
- har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor emnet fiskeernæring
- skal kunne sette seg inn i, og formidle nytt fagstoff