Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
BIO-2513 Marin biodiversitet - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Obligatorisk emne for studenter på bachelorprogrammet i Bioteknologi. Valgemne for studenter på bachelorprogrammene i Biologi. Emnet kan tas som enkeltemne.
Instituttet tilbyr en "marin emnepakke" på bachelornivå om våren med følgende emner: BIO-2513 Marin biodiversitet (10.stp.), BIO-2516 Ocean Climate (10 stp.) og BIO-2010 Marine Ecology (10 stp.).
Studiepoengreduksjon
Innhold
Opptakskrav
Generell studiekompetanse, samt følgende spesielle opptakskrav:
Matematikk R1 eller matematikk S1+S2 og i tillegg ett av følgende programfag:
- Matematikk (R1+R2)
- Fysikk (1+2)
- Kjemi (1+2)
- Biologi (1+2)
- Informasjonsteknologi (1+2)
- Geofag (1+2)
- Teknologi og forskningslære (1+2)
Søknadskode 9197 enkeltemner i realfag.
Det er et krav om grunnleggende kunnskaper i biologi og økologi fra høgskole eller universitet. Grunnleggende kunnskaper i kjemi og matematikk er en fordel.
Hva lærer du
Ved fullført emne BIO-2513 skal du kunne:
Kunnskap:
- Forstå innholdet i begrepet "biodiversitet" og ha kjennskap til ulike mål for biodiversitet
- Artsbestemme de vanligste marine dyr og planter i nordlige farvann
- Definere de taksonomiske hierarkiene på dyre- og plantegrupper
- Beskrive ulike marine habitater og vite hvilke plante- og dyregrupper som lever der
- Diskutere biologiske forskjeller mellom Arktisk og Antarktis
- Redegjøre for nasjonal og internasjonal forvaltning av marine arter
Ferdigheter:
- Arbeide systematisk med taksonomisk bestemmelse av marine dyr og planter
- Tolke artsmangfold opp mot habitat, levesett og miljøforhold
- Skille mellom kvalitative og kvantitative innsamlingsmetoder for marine planter og dyr
- Beregne ulike diversitetsindekser for datasett og tolke disse i en større sammenheng
- Bruke Excel til å sortere data, gjøre enkle beregninger og presentere data grafisk
- Skrive en selvstendig oppgave, basert på et utlevert datasett
Generell kompetanse:
- Arbeide systematisk og selvstendig på laboratoriet og på tokt
- Utvikle gode samarbeidsevner på tokt
- Reflektere over anvendelsen av begrepet "biodiversitet"
- Utvikle kritisk refleksjon, for eksempel i forhold til innsamling, tolkning og presentasjon av innsamlet materiale
- Utvikle gode muntlige og skriftlige presentasjonsevner