Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
BIO-2017 Økologi - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter med studierett på studieprogrammet bachelor i biologi.
Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Kurset omfatter klassisk og moderne økologi på alle nivåer fra individbasert til økosystembasert økologi med både teoriorientert og feltbasert undervisning. Kurset gir innføring i rådende økologisk teori, med støtte i sentrale eksempler på anvendt økologi samt innsikt i ulike økosystemer. Kurset gir grunnleggende kunnskap for å forstå koblingen mellom biologisk mangfold, økologi og bærekraftig utvikling.
Kurset gir videre eksempler på hvordan økologi har sin forklaring i ulike deler av biologien, og hvordan økologi belyses med kvantitative data og modellering.
Studentene vil delta på omfattende feltkurs i ferskvanns-, marine og terrestriske økosystemer i Nord-Norge med demonstrasjoner og studier av økologiske konsepter og teorier.
Studentene skal gjøre egne økologiske studier og delta i hele prosessen fra hypoteseformulering, innsamling av feltdata, kvantitativ databehandling og analyse fram til syntese og ferdigstilling av vitenskapelig rapport og presentasjon.
Hva lærer du
Kunnskap:
- Kunne definere økologi, ha god forståelse for hvordan økologi integrerer biologisk kunnskap samt ha kjennskap til generell terminologi anvendt i økologi.
- Kunne definere følgende nivåer av økologi og forstå hvordan de er integrert;
- Organismeøkologi (autøkologi, økofysiologi)
- Evolusjonær økologi
- Populasjonsøkologi
- Funksjonell økologi (interaksjonsøkologi, økologi basert på funksjonelle trekk)
- Samfunnsøkologi
- Økosystemøkologi (næringsnettbasert økologi, kretsløpsbasert økologi)
- Anvendt økologi (bevaringsøkologi, global økologi, økosystemtjenester)
- For alle nivå av økologi nevnt ovenfor;
- Ha kjennskap til sentrale abiotiske vilkår innen ferskvanns-, marine og terrestriske systemer
- Ha kjennskap til rådende økologisk teori
- Kunne gjengi eksempler som illustrerer økologisk teori, inklusive data- og/eller modelleringsgrunnlaget
- Kunne definere biodiversitet og se sammenhengen mellom biologisk mangfold og økologi
- Kunne forklare betydning av (ulike) tidsmessige og romlige skalaer for økologiske prosesser
Ferdigheter
- Kunne anvende økologisk teori i ulike biotoper og økosystem (som ferskvanns-, marine og terrestriske økosystemer)
- Kunne beskrive biologisk mangfold i økologiske system
- Ha oversikt over vesentlige trusler mot biologisk mangfold
- Kjenne til ulike (data)kilder for økologisk informasjon
- Kunne utføre metoder for innsamling av økologisk informasjon i ulike biotoper og økosystemer
- Kunne analysere og syntetisere informasjon (innsamlet data) fra et økologisk system ved bruk av R
- Kunne tolke enkle eksperimentelle og observasjonelle funn fra økologiske system
- Kunne sette opp en enkel økologisk modell
Kompetanse
- Kunne drøfte/reflektere over anvendelse av økologisk teori på tvers av økosystemer med ulike abiotiske betingelser
- Kunne anvende økologisk teori for å vurdere/sette fram hypotese om tilstanden til eksisterende økosystemer
- Kunne anvende økologisk teori for å vurdere/sette fram hypotese om trusler mot eksisterende økosystemer inklusive klimaendringene og tap av artsmangfold
- Kunne drøfte betydningen av variasjon i økologiske system
- Kunne vurdere ulike datakilder for økologisk informasjon
- Kunne generere informasjon om naturens goder/ økosystemtjenester fra ulike biotoper og økosystemer, samt kunne forklare avveininger mellom bruk av ulike goder
- Kjenne til større globale initiativ for dokumentasjon og politisk rådgivning om klimaendringer (IPPC) og endringer i artsmangfold (IPBES) og hva disse sier om vesentlige trusler mot biologisk mangfold
- Kunne delta i samfunnsdebatten om økologi
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket er hovedsakelig norsk. Noe av undervisningen vil gis på engelsk.
Eksamensoppgavene gis både på norsk og engelsk. Studentene kan velge om de vil levere eksamensbesvarelser på norsk eller engelsk.