Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
BED-3907 Masteroppgave i regnskap og revisjon - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Masteroppgaven er en hoveddel av masterstudiet. Oppgaven skal utvikle evne til selvstendig skriftlig framstilling av økonomiske analyser under veiledning.
Tema for oppgaven skal velges av studenten(e) i samråd med veileder, og forutsettes godkjent av Handelshøgskolen ved UiT.
Alle studenter skal fylle ut en veiledningskontrakt. Denne skal leveres til godkjenning ved det institutt hvor oppgaven er gitt og senest 01.06./01.12.
Som hovedregel skal man skrive masteroppgaven sammen med en annen kandidat, alternativt alene.
Masteroppgaven skal gjennomføres i løpet av ett semester, med tidsfrist satt av Handelshøgskolen ved UiT.
Masteroppgaven skal utformes i henhold til gjeldende "Retningslinjer for skriving av masteroppgaver" som du finner i fellesrom for Handelshøgskolen i Canvas.
Hva lærer du
Målet med mastergradsoppgaven er å gi studentene forståelse for økonomisk teori og trening av anvendelsen på et avgrenset område av spesiell interesse for studentene. Mastergradsoppgaven skal også gi mulighet for selvstendig framstilling av analyse i skriftlig form.
Som hovedregel skal man skrive masteroppgaven sammen med en annen kandidat, alternativt alene.
Etter å ha gjennomført masteroppgaven skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- Studentene skal få kunnskaper og forståelse på et avgrenset område innen det økonomiske fagområdet.
- Studentene skal ha utviklet sin evne til å arbeide med et avgrenset tema på en faglig måte i et avgrenset tidsrom.
Ferdigheter:
- Kunne utvikle et forskningsdesign og metodevalg, samt gjennomføre teoretiske og/eller empiriske analyser basert på eget eller foreliggende materiale og formidle resultatene i en vitenskapelig tilfredsstillende form.
Kompetanse:
- Kunne planlegge og gjennomføre mindre forskningsoppgaver
- Kunne forholde seg til faglitteraturen på et forskningsfelt
- Kunne vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
- Kunne formidle resultater av egen og andres forskning.