Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
BED-3083 Vitenskapsteori og forskningsmetode - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan ikke tas som masterenkeltemne.
Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.
Innhold
Hovedhensikten med emnet er at studentene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter som er nødvendig for å gjennomføre arbeidet med masteroppgaven. Fokus er på vitenskapsteori og forskningsmetode som er relevant for fagområdene ledelse, organisering og styring.
Kompetanse på dette området er også nyttig i det moderne arbeidslivet: for å forholde seg kritisk til egne og andres grunnleggende antakelser, premisser og kunnskaper, og for å kunne lese og vurdere innhold og holdbarhet i forskningsbasert informasjon og argumentasjon. Innholdet i emnet gjenspeiler viktige spørsmål og valg som studentene blir stilt overfor i arbeidet med masteroppgaven og i andre typer utredningsarbeid:
- problemstilling og valg av perspektiv
- søking etter og bruk av eksisterende forskningslitteratur
- vitenskapsteoretiske hovedretninger
- undersøkelsesdesign
- kvalitative og kvantitative metoder for innsamling av data
- bearbeiding, analyse og tolkning av kvalitative og kvantitative data
- bruk av digitale analyseverktøy
- forskningsetiske betraktninger
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse:
- kunnskap om vitenskapsteori og forskningsetikk
- kunnskap om kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, databehandling og analyse
Ferdigheter:
- kan anvende utvalgte kvantitative og kvalitative metoder
- kan formulere en problemstilling og lage en prosjektbeskrivelse
- kan reflektere over og begrunne forskningsdesign og metodevalg
- kan vurdere resultater fra egne og andres forsknings- og utredningsprosjekter på en kritisk måte
Kompetanse:
- kan håndtere vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske utfordringer i forbindelse med masteroppgaven
- kan reflektere over og opptre forskningsetisk forsvarlig
- kan anvende teori og forskningslitteratur i empiriske undersøkelser