Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
BED-2207 Hovedprosjekt PØL - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne, men relevante emner for gjennomføring av hovedprosjektet må være gjennomført/bestått for å starte opp med hovedprosjektet.
Det er obligatorisk oppmøte ved midtveispresentasjon og sluttpresentasjon
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnets innhold avhenger av oppgaven. Oppgaven gis normalt sett i samarbeid med en oppdragsgiver og bør ta utgangspunkt i en realistisk problemstilling, der kunnskap fra flere av studiets fagområder benyttes.
Oppgaven gjennomføres i mindre grupper på 2-3 studenter. Det kan i noen tilfeller være aktuelt også med enkeltpersongrupper, men da må dette avklares med emneansvarlig på forhånd.
Relevante emner for gjennomføring av hovedprosjektet må være gjennomført/bestått i forkant.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Relevante emner for gjennomføring av hovedprosjektet må være gjennomført/bestått for å starte opp med hovedprosjektet.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag).
Hva lærer du
Hovedoppgaven tar sikte på en faglig fordypning innenfor økonomiske og administrative emner, gjerne i kombinasjon med tekniske eller andre faglige problemstillinger.
Kunnskap
- fordypet kunnskap innen en selvvalgt del av fagområdet
- forståelse for metodisk arbeid, evne til refleksjon og evne til systematisk/vitenskapelig vurdering
- kunnskap om forskningsetikk
Ferdigheter:
- ferdigheter i å utarbeide konkrete problemstillinger av interesse innen fagområdet
- ferdigheter i å identifisere og vurdere litteratur og andre kilder som er relevante for problemstillingen samt referere til disse
- ferdigheter i å dokumentere og formidle resultatene fra prosjektarbeidet på en systematisk/vitenskapelig måte
- ferdigheter i å framstille informasjon og fagstoff, samt analysere et sammensatt problem ved hjelp av teori og empiri der kandidaten trekker selvstendige konklusjoner.
Generell kompetanse:
- kompetanse til å planlegge og utføre en selvstendig oppgave, formulere problemstillinger og analysere disse med utgangspunkt i både teoretisk og empirisk materiale.
- kompetanse til å gjennomføre et større selvstendig arbeid på en metodisk tilfredsstillende måte