Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
ARK-3900 Masteroppgave i arkeologi - 60 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi
Emnetype
Emnet er obligatorisk i mastergradsprogrammet i arkeologi og er forbeholdt mastergradsstudenter i arkeologi. Det gis undervisning over fire semestre.
Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Masteroppgaven skal gi ny kunnskap om et emneområde og gi studenten forståelse av hvordan slik kunnskap erverves og formidles gjennom vitenskapelig argumentasjon. Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper og forståelse
- ha grunnleggende kunnskap om den arkeologiske forskningsprosessen; dette omfatter blant annet tematisk og empirisk avgrensning, problemformulering, etablering av teoretisk og metodisk rammeverk, samt analyse og fortolkning
- kunne reflektere over etiske utfordringer i forskning
- kunne orientere seg i faglitteraturen med særlig vekt på arkeologisk teoridannelse, forskningsmetode og tidligere relevant forskning
- kunne kritisk vurdere forskningsresultater i egne og andres akademiske tekster.
Ferdigheter
- ferdigheter i akademisk tekstproduksjon og analytisk behandling og fortolkning av et arkeologisk materiale, av kulturhistoriske problemstillinger og/eller problemer knyttet til arkeologisk teori og metode.
Kompetanse
- til selvstendig yrkesutøvelse i sammenhenger der en avansert innsikt i faget er nødvendig
- for arbeid innen kulturminnevern, museumsvirksomhet og generelt kulturfaglig arbeid.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket er norsk.
Eksamensspråket er norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Undervisning
Undervisningen består av veiledning og masterseminar. Seminarene har karakter av en workshop der studenter og faglærer deltar. Presentasjoner fra studenter blir diskutert i plenum. Foruten å være til hjelp i det konkrete arbeidet med de enkelte masteroppgavene, skal seminarene trene opp evnen til å presentere eget arbeid samt i å konstruktivt kunne diskutere andres arbeid.