Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
ARK-2027 Bacheloroppgave i arkeologi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Bacheloroppgaven er det avsluttende arbeidet i bachelorgraden. Studenten skal gjennomføre en selvstendig studie innenfor et selvvalgt tema som viser vedkommendes evne til å formulere og drøfte problemstillinger som er relevante for faget.
Prosjektet kan omhandle temaer innenfor kulturhistorie, teori, metode, formidling eller forvaltning. Valg av tema samt formulering av problemstilling og gjennomføring av prosjektet skjer i samarbeid med emneansvarlig og en tildelt veileder.
Bacheloroppgaven kan gi grunnlag for eventuelle videre studier på masternivå, og studenten kan velge tema i bacheloroppgaven slik at denne fungerer som en forberedelse til en senere masteroppgave.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten skal ha:
- grunnleggende forståelse for prosessen fra problemformulering til ferdig akademisk tekst
- kunnskap om de formelle kravene som stilles til en vitenskapelig tekst
- forståelse for hvordan man gjennomfører kildestudier innenfor arkeologi
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- utarbeide problemstillinger som er relevante for faget
- gjennomføre en analyse av et avgrenset tema
- produsere en vitenskapelig tekst
- begrunne egne standpunkter innen arkeologisk forskning
- presentere fagstoff både muntlig og skriftlig
- tilegne seg kunnskaper om et tema / felt og anvende dem i arbeidet med en vitenskapelig oppgave
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket er norsk.
Eksamensspråket er norsk, svensk eller dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og/eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet.
Undervisning
Undervisningen består av 8 dobbelttimer med forelesninger og seminarer og individuell veiledning.
Innledningsvis vil det gitt en innføring i hvordan man planlegger og strukturerer et selvstendig akademisk arbeid. Videre vil det bli gitt informasjon om hvordan man finner relevant grunnlagsmateriale (litteratur, arkivsøk, databaser, magasiner). Det vil bli gitt hjelp til å finne og avgrense tema for oppgaven. Når studentene har valgt tema vil de få tildelt en veileder.
Hovedparten av undervisningen foregår som seminarer hvor studenten presenterer fremdriften i arbeidet med oppgavene for hverandre. Oppmøte på undervisning er ikke obligatorisk men høyst anbefalt.