Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PFF-2029 Engelskdidaktikk - 5 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er forbehold studenter på lektorutdanning 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
PFF-2000 Profesjonsfag år 3 i lektorutdanning for trinn 8-13 5 stp
Innhold
I emnet blir det gitt en innføring i engelskspråksdidaktikk som tar sikte på å gjøre studenten kjent med skolefaget engelsk med hovedvekt på følgende temaer:
- Engelskfagets egenart og læreplan
- Planlegging og tilrettelegging av undervisning og læring i engelsk
- Teoretiske tilnærminger til språkutvikling
- Grunnleggende ferdigheter
- Vurdering
Obligatorisk forkunnskapskrav
PFF-1015 Praksis år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-1016 Praksis år 2 i lektorutdanning for trinn 8-13 , PFF-1020 Eleven, læring og danning i sentrum
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- Engelskfaget i historisk perspektiv, herunder kunnskap om hvordan engelskfaget har utviklet seg
- Engelskfagets legitimitet og posisjon i skolen i dag, læreplaner i faget og problemstillinger knyttet til dagens engelskundervisning
- Grunnleggende ferdigheter i engelsk
- Oversikt over språkinnlæringsteorier og kan reflektere over deres relevans for engelskundervisningen
- Utvikling av egenferdigheter i engelsk
- Vurdering i engelskfaget
Ferdigheter
Studenten kan:
- Drøfte styringsdokumenter for engelsk som skolefag
- Planlegge, gjennomføre og begrunne undervisning i engelsk
- Bruke relevante metoder for undervisning og læring i grunnleggende ferdigheter
- Anvende fagdidaktisk teori i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- Bruke forskriftene i styringsdokumentene i underveis- og sluttvurdering
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk og engelsk. Eksamensspråket er engelsk
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-2001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 3. år.