Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
BED-2011 Samfunnsvitenskapelig metode og statistikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne.
Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet gir en innføring i samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og statistisk analyse for økonomer. Metodedelen gir en bred innføring i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og innsamling av data. Studentene får også en praktisk innføring i analyse av empiriske data ved bruk av egnet dataverktøy. Studentene skal gis gode forutsetninger for å planlegge og gjennomføre undersøkelser samt analysere, tolke og presentere data på en vitenskapelig måte. Statistikkdelen skal gi studentene et relevant teoretisk grunnlag for å kunne analysere kvantitative forskningsdata og er tett knyttet opp mot den kvantitative metodedelen.
Emnet tar blant annet for seg:
- Introduksjon til kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode
- Utvikling av problemstillinger og planlegging av undersøkelser
- Innføring i sentrale kvalitative og kvantitative forskningsdesign og metoder
- Populasjon og utvalg, variablers målenivå
- Innsamling og analyse av kvalitative og kvantitative data
- Forskningskvalitet
- Forskningsetikk
- Deskriptiv statistikk og grafisk presentasjon av data
- Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
- Sentrale diskrete og kontinuerlige sannsynlighetsfordelinger
- Estimering og konfidensintervall
- Samvariasjon - kovarians, korrelasjon, enkel og multippel regresjonsanalyse
- Hypotesetesting
- Dataanalyse, forutsetninger for ulike analyser og hypotesetest, tolkning og presentasjon av resultater
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag).
Hva lærer du
Emnet gir en grunnleggende innføring i samfunnsvitenskapelig metode og statistikk. Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Etter å ha gjennomført emnet skal kandidaten:
- kjenne til ulike forskningsdesign og metodevalg som er relevante for økonomisk-administrative problemstillinger
- ha forståelse for at problemstilling og forskningsspørsmål danner grunnlag for hvilke metoder man bør anvende i vitenskapelige studier
- ha de nødvendige kunnskapene om statistikk for å kunne forstå og bruke statistiske metoder til å analysere data og kunne tolke og presentere resultatene
Ferdigheter
Etter å ha gjennomført emnet skal kandidaten:
- kunne planlegge og gjennomføre kvalitative og kvantitative datainnsamlinger innen det økonomisk-administrative fagområdet, samt kunne analysere, tolke og presentere resultatet på en vitenskapelig måte
- beherske relevant dataverktøy til å utføre analyse av et datamateriale
- kunne analysere sekundærdata som å tolke analyseresultater fra for eksempel rapporter eller statistikkdatautskrifter
- kunne beregne de viktigste beliggenhetsmålene og spredningsmålene, samt presentere deskriptiv statistikk grafisk
- kunne regne med stokastiske variabler, som å finne forventningsverdi, varians og kovarians, også utvidet til lineære kombinasjoner av variablene
- kunne velge sannsynlighetsfordeling basert på forsøkets natur, og utføre beregninger på valgt fordeling
- kunne formulere hypoteser og velge aktuelle hypotesetester for å teste disse, samt kunne tolke resultatene på en riktig måte
- kunne gjennomføre og tolke analyse av lineære sammenhenger, kunne gjennomføre enkel og multippel regresjon og tolke korrelasjonskoeffisient og testresultater på koeffisientene.
- kunne estimere ukjente parametere med punktestimering og konfidensintervall.
Generell kompetanse
Emnet skal bidra til at kandidaten styrker sine evner til å
- kritisk vurdere og reflektere over kvaliteten på vitenskapelige studie
- benytte digitale verktøy i sitt akademiske arbeid
- ha nødvendig grunnlag i statistikk for videre studier og arbeidsliv, og spesielt unngå typiske fallgruver i egen statistisk analyse.
- kommunisere sitt eget og andres akademiske arbeid slik at det er lett å forstå
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningsspråk vil være på norsk.
Arbeidsformer vil være forelesninger, datalab og seminarer o.l. Studentene må påregne å delta i gruppearbeid. Emnet forutsetter i utgangspunktet tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.