Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
TEK-1502 Ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetoder - 5 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for industriell teknologi
Emnetype
Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
TEK-1110 Ingeniørfaglig arbeidsmetode 5 stp
Innhold
Prosjektstyring, skriftlig presentasjonsteknikk, teknologihistorie og teknologitrender, miljø og samfunn, informasjonssøk, kildebruk og generell forskningsmetode.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
- Grunnleggende forståelse for ingeniørprofesjonen og ingeniørens rolle i samfunn og arbeidsliv.
- Kunnskaper som gir grunnlag for å se teknologi både i historisk og fremtidsrettet perspektiv.
- Kjennskap til bærekraftsmål og konsekvenser av teknologiske innovasjoner
- Kjennskap til vitenskapelig arbeidsmetode og basiskunnskaper om prosjekt som arbeidsform, både organisering, gjennomføring og rapportering.
Ferdigheter
- Kunne identifisere ingeniørfaglige problemstillinger, søke nødvendig informasjon og kvalitetssikre denne som grunnlag for problemløsning.
- Kunne kommunisere sitt fagområde og bidra i tverrfaglig samarbeid og i samfunnsdebatten.
Generell kompetanse
- Kunne organisere, planlegge og gjennomføre sin studietid, både individuelt og i samarbeid med andre.
- Kunne igangsette mindre prosjekter og gjennom ledelse av dem ivareta menneskelige, faglige, økonomiske, etiske og samfunnsmessige hensyn.
- Opparbeide seg bevissthet om miljømessige og etiske konsekvenser av teknologiske produkter og løsninger.
- Kjennskap til hvordan man kan formidle sine kunnskaper og erfaringer til andre.
- Forståelse for betydningen av kulturell kompetanse.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk, men studenter kan utføre arbeidskrav og levere vurderingsgrunnlag på et annet skandinavisk språk eller på engelsk.
Undervisning
Flipped classrom; elektroniske forelesninger på læringsplattform. Øvingstimer der studentene arbeider med prosjektarbeid i grupper på opptil fem personer innen samme studieretning, og arbeidskrav relatert til dette, se under. Gruppevis og individuelle veiledningsmøter ved behov.