Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2024

SYP-3791 Kliniske praksisstudier 1 Kreftsykepleie - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er obligatorisk i M-SYKEPL Master i sykepleie, studieretning kreftsykepleie, og kan ikke tas som enkeltemne

Studiepoengreduksjon

SYP-3142 Kreftsykepleie praksis 1 Sykdom og behandling 15 stp

Innhold

Tematikk: Kreftsykdom og kreftbehandling. Formål med emnet og faglig innhold.

Emnet bygger på Syp- 3701. Kreftsykdom og kreftbehandling.

Praksisstudiene foregår i spesialavdelinger der kreftpasienter får behandling og oppfølging.

Formålet med emnet er at studenten utvikler sin handlingskompetanse i kreftsykepleie og oppøver kunnskapsbasert praksis* i henhold til læringsutbytter for emnet. Gjennom praktiske studier får studenten erfaring i å foreta kliniske observasjoner, vurderinger, beslutninger og iverksette handlinger. Sentralt er administrering av behandling og lindring av symptomer ved sykdom og behandling.

Studenten skal tilegne seg kompetanse og faglig vurderingsevne innen kreftsykepleie og onkologi i tematikker som;

* Kunnskapsbasert praksis er å ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og ved å lytte til pasientens ønsker og behov i en gitt situasjon.


Hva lærer du

Kunnskap

Fag- og profesjon. Faglig ledelse.

Ferdighet

Fag og profesjon.

Klinisk observasjons-, vurderings, beslutnings- og handlingskompetanse.

Faglig ledelse og samhandling. Kvalitet og pasientsikkerhet. Teknologi og digital kompetanse.

Generell kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jfr. Forskrift om eksamener § 20


Undervisning

Veiledet kliniske praksisstudier i 10 uker.

1) Individuell målsetning/fremdriftsplan med konkretisering av læringsutbytter og selvvurderinger.

2) Kontinuerlig læringslogg er en viktig arbeidsform.

3) Midt- og sluttvurdering gjennomføres med vurderingsverktøy.

4) Skriftlig selvvurdering x 2, forut for midt og sluttvurdering.

5) Praksisveiledningsforum med veiledning, studentfremlegg og litteraturstudier.

6) Simulering og ferdighetstrening.

7) e-læring