Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2024

SYP-3701 Kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområde 1 - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er obligatorisk i M-SYKEPL Master i sykepleie, studieretning kreftsykepleie, og kan ikke tas som enkeltemne

Studiepoengreduksjon

SYP-3141 Kreftsykepleie 1 - Sykdom og behandling 10 stp

Innhold

Tematikk: Kreftsykdom og kreftbehandling.

Formål med emnet og faglig innhold.

Emnet gir et bredt teoretisk grunnlag for hva kreft er, hvordan sykdommen utvikles, ulike behandlingsformer og bivirkninger av sykdom og behandling.

Studenten skal tilegne seg avansert og inngående kunnskap om prinsippene for behandling av kreft, samt hvordan utøve faglig forsvarlig kreftsykepleie. Kreftsykepleie er basert på et helhetlig menneskesyn hvor pasient og pårørendes opplevelse og mestring av sykdom og behandling er sentralt.

Studenten skal tilegne seg kompetanse og faglig vurderingsevne innen kreftsykepleie og onkologi i tematikker som;

For å nå læringsutbytter i emnet forutsettes at studentene har en kunnskapsbasert tilnærming, det vil si anvender fag- og forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens perspektiv.


Hva lærer du

Kunnskap

Fag og profesjon.

Klinisk observasjons-, vurderings, beslutnings- og handlingskompetanse.

Kvalitet og pasientsikkerhet.

Ferdighet

Klinisk observasjons-, vurderings, beslutnings- og handlingskompetanse.

Faglig ledelse og samhandling. Teknologi og digital kompetanse. Kvalitet og pasientsikkerhet.

Generell kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jfr. Forskrift om eksamener § 20


Undervisning

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesning, skriftlige arbeider, e-læring, gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening, simulering og selvstudier.