Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2024

SYP-3691 Kliniske praksisstudier 1 Operasjonssykepleie - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er obligatorisk i M-SYKEPL Master i sykepleie, studieretning operasjonssykepleie, og kan ikke tas som enkeltemne

Studiepoengreduksjon

SYP-3132 Operasjonssykepleie - praksis 1 15 stp

Innhold

Tematikk; Grunnleggende klinisk operasjonssykepleie Formål med emnet og faglig innhold:

Emnet bygger på SYP- 3601

Under veiledet praksis skal studentene kunne anvende kunnskapene og ferdighetene de har tilegnet seg gjennom teoriemner i kliniske situasjoner. Erfaringer ervervet fra praksis vil kunne brukes videre i teoriemner. På den måten blir teori og praksis knyttet sammen og vil støtte hverandre. I løpet av praksisperioden får operasjonssykepleierstudentene utviklet vurderings - og handlingskompetanse til å utøve kunnskapsbasert praksis. Studenten skal gjennom praksisperiodene utvikle kompetanse innenfor operasjonssykepleierens funksjon- og ansvarsområde samt anvende kunnskaper og ferdigheter til å planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere operasjonssykepleien til den kritisk syke pasienten. Emnet vektlegger kompetanse innenfor følgende områder; fag og profesjon, klinisk vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse, relevant digital og teknologisk kompetanse, faglig ledelse og samhandling, kvalitetsarbeid og pasientsikkerhet samt forskning og kvalitetsarbeid. Følgende tema belyses:


Hva lærer du

Kunnskap

Ferdigheter

Generell kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jfr. Forskrift om eksamener § 20


Undervisning

Veiledet kliniske praksisstudier i 10 uker.

1)Individuell målsetning med konkretisering av læringsutbytter og selvvurderinger.

2) Kontinuerlig læringslogg er en viktig arbeidsform.

3) Midt- og sluttvurdering gjennomføres med vurderingsverktøy

4) Skriftlig selvvurdering x 2, forut for midt og sluttvurdering.

5) Praksisveiledningsforum med veiledning, studentfremlegg og litteraturstudier.

6) Simulering og ferdighetstrening

7) e-læring