Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Høst 2024
SYP-3391 Kliniske praksisstudier 1 Barnesykepleie - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Tematikk; Grunnleggende klinisk barnesykepleie
Formål med emnet og faglig innhold:
Emnet bygger på SYP- 3301
Studenten skal sikres variert erfaring med kliniske problemstillinger i behandling av prematurt fødte- og syke nyfødte, samt syke barn og ungdom i alderen 0-18 år. Behandling vil omfatte akutt og kritisk sykdom, skader og langvarige/kroniske tilstander. Ferdighets- og simuleringstrening gis i tillegg til praksisstudier.
Praksisstudier gjennomføres i hovedsak ved seksjoner som tilbyr nyfødtintensiv behandling (0- 6 mnd. alder) og barnemedisinsk og barnekirurgisk behandling (6 mnd. til 18 år). Noe praksis vil omhandle barn i dagbehandling.
I praksisen vektlegges det fokus på det akutt og kritisk syke barnet og familien. Studenten skal integrere bruk av omfattende teoretisk kunnskap under praksisstudiet. Sentrale element er ivaretakelse av barnets grunnleggende behov og systematisk observasjon. I tillegg vektlegges kommunikasjon og samarbeid med barn, omsorgspersoner, samt arbeidskollegiet. Studenten skal utvikle sin kompetanse til å forebygge komplikasjoner og stress, samt lindre smerte og ubehag.
Studenten skal oppøve evne til gode etiske vurderinger, både i forhold til pasientsikkerhet og behandlingstilbudet barn får.
I praksisstudiet forventes det at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.
Hva lærer du
Kunnskap
- Kan anvende utviklingsrelatert kunnskap om barn i alle aldre, og gjenkjenne hvordan modenhet former barnets kontakt og samspill med søsken og øvrig familie.
- Har kunnskap om helsepedagogikk og kommunikasjonsteori som grunnlag for inkludering, medbestemmelse og samvalg hos målgruppene.
- Kan vurdere gjenkjenne og forstå barns, foreldre og søskens behov, opplevelser og reaksjoner ved akutt, kritisk og langvarig sykdom på en kultursensitiv måte.
- Kan anvende relevante metoder for å fremme tillit og trygghet hos barn i alle aldre, og som avverger tvang og fremmer mestring.
- Har inngående kunnskap om kultursensitiv, familiesentrert omsorg.
- Kan forstå barns måte å uttrykke smerter, redsel, angst på.
- Kan foreslå og vurderer tegn på omsorgssvikt og barnemishandling.
- Kan vurdere syke barns ernæringsbehov.
- Har inngående kunnskap om barnepalliasjon.
- Har inngående kunnskap om funksjon, kontroll og bruk av medisinsk teknisk utstyr.
- Kan foreslå og vurderer mikrobiologi, hygiene og smittevern, spesielt relatert til aktuelle nyfødt- barne- og ungdomsavdelinger.
- Kan analysere og drøfte sykdommer hos barn, behandling og hvordan komplikasjoner kan forebygges.
- Har bred kunnskap om digitale helsetjenester, informasjons og velferdsteknologi aktuelle for målgruppen.
Ferdighet
- Kan gjennomføre kommunikasjon og samhandling med barn i alle aldre. Herunder tilrettelegge for samspill, samhandle med barn og familie, med utgangspunkt i barnets behov, tilstand, alder og utviklingstrinn.
- Kan identifisere og ivareta det friske i barnet, barnets ressurser og således fremme mestring, opprettholde håp, livskvalitet og mening.
- Samarbeider med og bruker omsorgspersoners kompetanse i barnesykepleien, i tråd med deres ressurser og ønsker og i lys av barnets tilstand. Kan informere, veilede og undervise barnet og familien på en kultursensitiv måte.
- Analysere og forholde seg til teori og ulike informasjonskilder, og anvender disse til å strukturer og formulere faglige resonnementer innen barnesykepleie.
- Kan med veiledning:
- Prioritere og iverksette nødvendige tiltak for å opprettholde eller gjenopprette livsviktige funksjoner.
- Identifisere og forebygge komplikasjoner, infeksjoner, utviklingsproblemer og traumatiske opplevelser som følge av undersøkelser eller behandling.
- Utføre respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling.
- Anvende avansert medisinsk teknisk utstyr pasientsikkert og i tråd med lover, forskrifter, og oppdaterte brukermanualer.
- Anvende relevante kunnskaper i håndteringen av legemidler til barn.
- Analysere og anvende relevant kunnskap for å tilpasse smittevern i behandling av syke barn.
- Anvende relevante metoder, f.eks. lek og digitale verktøy for å hjelpe barn og deres familie til å håndtere situasjoner ved langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse eller i palliative forløp.
- Arbeide kunnskapsbasert og identifisere barns generelle og spesielle behov, ressurser og problemer. Anvende kunnskap om hvordan barn uttrykker symptomer, smerter og angst i kartlegging, vurdering, forebygging og behandling av smerter og ubehag.
- Analysere syke barns ernæringsbehov, vurdere systematiske tiltak og gi individualisert omsorg som fremmer god mathelse.
- Analysere tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling, og iverksette nødvendige tiltak.
- Anvende relevante metoder for å hjelpe barn i alle aldre og deres familier til å håndtere situasjoner som langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse eller palliative forløp.
- Kan kvalitetssikre egen informasjonsoverføring ved muntlig og skriftlig rapportering.
- Bidrar til kvalitet og kontinuitet i barnesykepleiefaget ved å lese og anvende kunnskapsbasert fag- og forsknings artikler i all behandling.
- Kan formidle hva kunnskapsbasert praksis er.
Generell kompetanse
- Kan anvende relevant kunnskap for å kommunisere og samhandle i det tverrfaglige teamet ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde barn i alle aldre.
- Kan ta imot veiledning og vise evne til å reflektere over egne handlinger, adferd og reaksjonsmønstre.
- Kan under veiledning kritisk analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forskning-, erfarings- og pasientkunnskap.
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jfr. Forskrift om eksamener § 20
Undervisning
Veiledet kliniske praksisstudier i 10 uker.
1)Individuell målsetning med konkretisering av læringsutbytter og selvvurderinger.
2) Kontinuerlig læringslogg er en viktig arbeidsform.
3) Midt- og sluttvurdering gjennomføres med vurderingsverktøy
4) Skriftlig selvvurdering x 2, forut for midt og sluttvurdering.
5) Praksisveiledningsforum med veiledning, studentfremlegg og litteraturstudier.
6)Simulering og ferdighetstrening
7) Ved manglende praksissituasjoner ved midt- og sluttvurdering vil spørsmål fra GoFish i SYP- 3301 bli brukt. Dette for å trene studentens faglige profesjonelle utvikling.
8) e-læring