Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2024

SYP-3201 Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområde 1 - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er obligatorisk i M-SYKEPL Master i sykepleie, studieretning anestesisykepleie, og kan ikke tas som enkeltemne

Studiepoengreduksjon

SYP-3500 Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap 5 stp

Innhold

Tematikk: Grunnleggende anestesisykepleie

Formål med emnet og faglig innhold

I dette emnet skal studenten få inngående kunnskap om anestesisykepleie som fagfelt. Emnet gir studentene et teoretisk grunnlag for profesjonsutøvelse hvor både naturvitenskapelige og humanistiske vitenskapstradisjoner er representert. Utgangspunkt for anestesisykepleie er et helhetlig menneskesyn. Pasientens opplevelse og mestring av sykdom og behandling er sentralt. I emnet skal studentene tilegne seg grunnleggende og kunnskap innen anestesisykepleie og avansert kunnskap innen medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap. Emnet skal videre bidra til at studenten skal utvikle sin faglige vurderingsevne.

Emnets tematikker følges opp i SYP-3291, kliniske praksisstudier 1 Anestesisykepleie


Hva lærer du

Kunnskap

Anestesisykepleie som fag og profesjon

Klinisk anestesiutøvelse, observasjons-, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse.

Digital kompetanse og medisinsk utstyr.

Ferdighet

Anestesisykepleie som fag og profesjon

Klinisk anestesiutøvelse, observasjons-, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse

Generell kompetanse

Faglig ledelse og samhandling


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.


Undervisning

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesning, skriftlige arbeider, e-læring, gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening, simulering og selvstudier.