Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
SYD-2184 Praksisforberedelse 2 - 4 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan anvende kommunikasjons, relasjons og veiledningskompetanse i øvingssituasjoner
- har samhandlingskompetanse som sikrer et koordinert, helhetlig og sammenhengende behandlingsforløp i øvingssituasjoner
- kan anvende kartleggings, vurderings, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleie til akutt, kritisk og kronisk syke. Her kan nevnes SKUV, ABCDE, TILT, ICNP, ISBAR og NEWS.
- kan observere, identifisere, vurdere og iverksette relevante tiltak i ulike øvingssituasjoner relatert til akutt, kritisk og kronisk syke
- kan observere, identifisere, vurdere og iverksette relevante tiltak i sub-akutte og akutte situasjoner som kan innebære risiko for enkeltindivider og miljø
- kan gi livreddende førstehjelp, inkludert utøve hjerte-lunge redning med hjertestarter (HHLR)
- kan planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan utøve faglig forsvarlig sykepleie basert på etisk bevissthet, kritisk refleksjon og kunnskap om personsentrert sykepleie i treningssituasjoner relatert til akutt, kritisk og kronisk syke
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.
Undervisning
I emnet vil det kunne bli anvendt selvstudium, forelesning, gruppearbeid med eller uten veiledning, simulering, casebasert læring, e-læringsressurser eller seminar. All undervisning i emnet er obligatorisk, og bygger på teoriemnene.
Simulering:
I simuleringssituasjoner innøver studentene ferdigheter i ulike praksisnære scenarier ved hjelp av rollespill og/eller bruk av simuleringsdukker. Gruppene kan bestå av studenter fra egen utdanning og hvis mulig, tverrprofesjonelt sammensatte studentgrupper.