Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
SVF-1050 Samfunnsvitenskapelig metode - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsvitenskap
Emnetype
Teoretisk og praktisk. Emnet er obligatorisk på bachelorprogrammet i statsvitenskap bachelorprogrammet i sosiologi bachelorprogrammet i pedagogikk bachelorprogrammet i samfunnsplanlegging og kulturforståelse bachelorprogrammet i samfunnssikkerhet og miljø lektorutdanningen for trinn 8-13 - master med studieretning sosiologi lektorutdanning i for trinn 8-13 - master, faggruppe 2 samfunnsfag Det passer som støtteemne for andre samfunnsfag og humanistiske fag og kan også tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
PED-2021 Innføring i forskningsmetode og vitenskapsteori 10 stp
Innhold
Emnet gir en bred teoretisk og praktisk innføring i kvantitative og kvalitative forskningsmetoder for samfunnsvitenskapene. Studentene skal bli kjent med hvordan en planlegger og gjennomfører ulike former for kvantitative undersøkelser (spørreskjema og lignende), hvordan en bruker ulike statistiske metoder til å analysere innsamlede data, samt presentere resultatene fra kvantitative undersøkelser. De lærer å planlegge kvalitative studier og samle inn kvalitativt forskningsmateriale, analysere data og presentere studier som er gjort ved hjelp av observasjon, kvalitative intervju, tekster og andre kvalitative metoder.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte: Kunnskaper Studenten har:
- oversikt over ulike samfunnsfaglige forskningsmetoder
- kunnskap om innholdet i sentrale metodiske tilnærminger og analyseteknikker
- oversikt over anvendt statistisk analyse
Ferdigheter Studenten kan:
- mestre de mest grunnleggende ferdighetene i gjennomføringen av kvantitativ og kvalitativ samfunnsforskning for å bli i stand til å gjennomføre enkle undersøkelser
- vite hva som er vitenskapelige og etiske krav til samfunnsfaglige undersøkelser, slik at de kan vurdere forskningsarbeider
Kompetanse Studenten kan:
- planlegge og gjennomføre en enkel forskningsoppgave
- selvstendig fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk. Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes fakultetet om å avlegge eksamen på engelsk.
Undervisning
Emnet består av en forelesningsrekke i kvantitativ metode (ca. 7 dobbeltimer) og en forelesningsrekke i kvalitativ metode (ca. 7 dobbeltimer). Det tilbys oppgaveseminar/ PC-lab hele semesteret (ca. 7 dobbeltimer) parallelt med forelesningene. Det tilbys en seminarrekke (ca. 3 dobbeltimer) knyttet til arbeidskrav (obligatorisk oppgave) i kvalitativ metode. Denne seminarrekken er tilpasset studentene på de enkelte studieprogrammene. Kvalitetssikring av emnet Emnet evalueres en gang per programperiode, med underveisevaluering og sluttevaluering. Underveisevaluering foretas muntlig sammen med faglærer. Sluttevalueringen foretas vanligvis skriftlig.