Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
STV-3075 Strategi- og styringsutfordringer i virksomheter - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet gir en helhetlig og forskningsbasert tilnærming til strategi og virksomhetsstyring i organisasjoner. Sentrale delemner er strategiutforming, strategiimplementering og virksomhetsstyring. Det legges vekt på hvordan disse elementene kan og bør knyttes sammen i arbeidet med å øke virksomhetens verdiskaping. Det tas utgangspunkt i en helhetlig tilnærming til strategi og virksomhetsstyring.
Emnet starter med å gi oversikt og innsikt i hva strategi og virksomhetsstyring er, herunder:
- kjennetegn ved strategiutviklingsprosesser
- sentrale input til utvikling av strategier
- kilder til varige konkurransefortrinn
- corporate governance
- interessentanalyser
- vekststrategier med vekt på relasjoner og alliansebygging
- moderne former for virksomhetsstyring
- fra «prat til praksis»: Når strategier skal implementeres.
Strategiske valg krever også beslutningsstøtte fra andre fagfelt. Sentrale tema fra økonomi, markedsføring og ledelse/organisasjon forankres derfor mot det strategiske tema. Strategiske prosesser forutsetter et rammeverk som modellerer kritiske variabler for verdiskapning og som tilrettelegger for ytelsesmåling. Et sentralt rammeverk i emnet er balansert målstyring.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- oversikt over utfordringer knyttet til å bedrive strategisk ledelse og styring av virksomheter
- inngående kunnskaper om grunnleggende begreper og teorier i fagene
- oversikt over utviklingslinjer i strategifaget, og inngående kunnskaper om samtidens internasjonale idestrømmer om strategisk ledelse
- inngående kunnskaper innen analyse av økonomiske problemstillinger i virksomhetsstyring. Det legges særlig vekt på metoder og modeller som skal understøtte implementeringen av den tilsiktede strategien
- inngående kunnskaper om begreper og modeller knyttet til kartlegging av en virksomhets omdømme og kundeverdi, samt hvordan omdømme kan påvirke kundenes valg og lojalitet til produkter og/eller tjenester
- inngående kunnskap om modeller og betingelser for å implementere strategiske valg i en virksomhet.
Ferdigheter
Studenten kan:
- granske kritisk eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet
- granske kritisk organisasjoners strategier, samt systemers og praksiser for strategiimplementering og virksomhetsstyring.
- anvende sine faglige kunnskaper kritisk og reflektere over egen faglig praksis
- anvende sine kunnskaper på ulike typer virksomheter.
- strukturere og formulere komplekse faglige resonnementer.
Kompetanse
Studenten kan:
- selvstendig fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering innen strategisk ledelse og styring av virksomheter
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både med spesialister og til allmennheten
- delta i den offentlige debatten der den berører faget/fagområdet.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk.
Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.
Undervisning
Undervisningen består av nettbaserte forelesninger og to dagers fysisk samling. Undervisningen støttes opp av nettbaserte undervisningsressurser og arbeid i digitalt klasserom.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.