Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2024

STV-3075 Strategi- og styringsutfordringer i virksomheter - 20 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for samfunnsvitenskap

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter på erfaringsbasert master i strategisk ledelse og økonomi (MBA). Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet gir en helhetlig og forskningsbasert tilnærming til strategi og virksomhetsstyring i organisasjoner. Sentrale delemner er strategiutforming, strategiimplementering og virksomhetsstyring. Det legges vekt på hvordan disse elementene kan og bør knyttes sammen i arbeidet med å øke virksomhetens verdiskaping. Det tas utgangspunkt i en helhetlig tilnærming til strategi og virksomhetsstyring.

Emnet starter med å gi oversikt og innsikt i hva strategi og virksomhetsstyring er, herunder:

Strategiske valg krever også beslutningsstøtte fra andre fagfelt. Sentrale tema fra økonomi, markedsføring og ledelse/organisasjon forankres derfor mot det strategiske tema. Strategiske prosesser forutsetter et rammeverk som modellerer kritiske variabler for verdiskapning og som tilrettelegger for ytelsesmåling. Et sentralt rammeverk i emnet er balansert målstyring.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.


Undervisning

Undervisningen består av nettbaserte forelesninger og to dagers fysisk samling. Undervisningen støttes opp av nettbaserte undervisningsressurser og arbeid i digitalt klasserom.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.