Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
STV-1004 Organisasjonsteori: Analyse av moderne organisasjoner - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet gir en introduksjon til sentrale begreper, teorier og skoleretninger innen organisasjon og ledelse. Hensikten er å gi studentene et begrepsapparat som gjør dem i stand til å identifisere og analysere ulike trekk ved, og utfordringer i moderne organisasjoner.
Følgende delemner belyses:
- Organisasjonsteoriens nøkkelbegreper, historikk og skoleretninger
- Introduksjon av ulike organisasjonsprinsipper, herunder prosjektorganisering
- Ledelsesfagets historikk og ulike tilnærminger, ledelse i ulike nasjonale kontekster samt kjønn og ledelse
- Tilnærminger til omstilling og endring av organisasjoner
- Beslutningsteori: begreper og modeller
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- organisasjonsfagets historiske utvikling, og har bred oversikt over dets klassiske arbeider og begreper
- organisasjoners komponenter og kan beskrive hvordan disse påvirker hverandre, herunder omgivelsenes rolle
- ulike tilnærminger til, og perspektiver på ledelse
- organisatoriske prosesser som beslutnings- og endringsprosesser, og kan identifisere og beskrive hva som kjennetegner dem
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjenkjenne og identifisere trekk ved organisasjoner som er kritiske for å forstå hvordan de fungerer, internt og eksternt
- beskrive og analysere moderne organisasjoner og peke på utviklingsområder på basis av dette
- identifisere og analysere forskning om organisasjoner, og reflektere over relevansen av disse for praktiske og teoretiske formål
Kompetanse
- planlegge og gjennomføre prosjekter som omhandler organisasjons- og ledelsesrelaterte tema
- delta i diskusjoner om hvordan organisasjoner fungerer, og bidra til analyser som kan forberede praksis
- formidle sentralt fagstoff både skriftlig og muntlig, og samtidig forholde seg til fagets begrensninger og generelle etiske problemstillinger
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Læringsformer og aktiviteter:
Det gis 10 forelesninger og syv seminarer à to timer.
Kvalitetssikring av emnet: Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.