Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
SSO-1111 Introduksjon til sosialt arbeid som fagfelt og sosionomens yrkesrolle - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
I emnet introduseres studentene for sosialt arbeid som fagfelt, og sosionomens yrkesrolle, kunnskapsgrunnlag og rammer for profesjonsutøvelsen.
Studentene får innføring i teoretiske perspektiver, etikk og velferdsforvaltning. Emnet vil gi en introduksjon til kunnskap om og arbeid med sosiale problemer.
Det gis en innføring i grunnleggende akademisk skriving.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Studenten
• har kunnskap om sosialt arbeids historie, tradisjoner og samfunnsoppdrag.
• har kunnskap om sosialt arbeids teorigrunnlag og arbeidsmåter.
• har kunnskap om sentrale etiske teorier, yrkesetikk og verdigrunnlaget i sosialt arbeid.
• har kunnskap om samfunnsvitenskapelige, juridiske og psykologiske perspektiver med relevans for sosialt arbeid.
• har kunnskap om hvordan sosiale problemer oppstår og utvikler seg i en samfunnsmessig sammenheng.
• har kunnskap om kommunikasjons- og relasjonsarbeid i sosialt arbeid.
• har kunnskap om ansvars- og arbeidsfordeling i velferdsforvaltningen.
• har kunnskap om urfolksperspektiv i nordområder.
• kjenner til erfarings- og brukerkunnskap i sosialt arbeid.
• kjenner til politiske og administrative beslutningsprosesser som er relevante for sosialt arbeids praksis.
• kjenner til lovgivningsprosessen, juridisk metode og rettskildelære, herunder de viktigste lover med relevans for sosialt arbeid.
• kjenner til betydningen av kritisk refleksjon.
• kjenner til grunnleggende akademisk skriving og dokumentasjon
Ferdigheter
Studenten kan
• reflektere over fagets kunnskaps- og verdigrunnlag.
• gjøre rede for ulike perspektiver på sosiale problemer.
• anvende og reflektere over ulike former for kommunikasjon.
• reflektere over velferdsforvaltningens betydning for sosialt arbeids profesjonsutøvelse.
• praktisere grunnleggende normer og regler i akademisk skriving.
Generell kompetanse
Studenten har
• innsikt i betydningen av egen personlige og faglige utvikling for profesjonsutøvelsen.
• kunnskap om teorigrunnlag, verdier og menneskesyn i sosialt arbeid.
• kunnskap om sosialt arbeids rolle og funksjon i velferdssamfunnet.
• kunnskap om perspektiver på og rammer for sosialt arbeids profesjonsutøvelse.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningen foregår hovedsakelig på norsk. Noe av undervisningen kan bli gitt på annet skandinavisk språk eller på engelsk.
Eksamensspråket er norsk.
Undervisning
• forelesninger
• selvstudier
• ulike typer studentaktive læringsformer
• gruppearbeid