Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
SOS-1019 Det digitale samfunnet: fra sosiale medier til kunstig intelligens - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Hva gjør sosiale medier, kunstige intelligenser, algoritmer og andre digitale teknologier med oss som samfunn? Hvilke konsekvenser har teknologiene for hvordan vi forholder oss til hverandre og hvordan vi «gjør ting»? Vil teknologiene gjøre oss friere? Er vi på vei mot et overvåknings-mareritt? Blir vi mer produktive? Vil vi miste jobbene? Hva skjer med demokratiet, familien, helsesektoren, økonomien, velferdsstaten, kunsten, religionen? Hvem drar nytte av utviklingen og hvem faller utenfor?
Digitale teknologier preger samfunnet i økende grad og på stadig flere områder. I dette emnet bruker vi et utvalg sosiologiske teorier og perspektiver til å spørre hva denne utviklingen gjør og kan gjøre med samfunnet. Emnet gir en innføring både i relevante sosiologiske teorier og perspektiver og i publisert sosiologisk forskning på feltet. Målet er at studenter skal få utvikle en helhetlig og sosiologisk fundert kritisk og konstruktiv forståelse av ulike digitale teknologiers samfunnsmessige betydning og potensial.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.
Hva lærer du
Kunnskaper:
Studenten har:
- kunnskap om sentrale sosiologiske temaer og problemstillinger i skjæringspunktet mellom digital teknologi og samfunn
- kjennskap til sosiologiske teorier, begreper og fagterminologi som anvendes på feltet
Ferdigheter:
Studenten kan:
- redegjøre for sentrale sosiologiske temaer og problemstillinger og gjøre disse relevante for vår forståelse av digital teknologi og samfunn
Kompetanse:
Studenten kan:
- formidle sosiologisk kunnskap om digital teknologi og samfunn
- benytte sosiologisk fagspråk og perspektiver til å analysere og diskutere aktuelle problemstillinger knyttet til digital teknologi og samfunn