Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
SOK-2009 Økonomi, statistikk og programmering - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Hva lærer du
Emnet gir en grunnleggende innføring i statistisk tenkning og problemløsning. Statistikk er en fundamental del av den vitenskapelige beslutningsprosessen og er et essensielt metodisk verktøy for å kunne fatte riktige beslutninger basert på data og analyse.
Emnet gir en grunnleggende innføring i statistikk og programmering, med vekt på økonomiske problemstillinger. Det vil bli gitt en innføring i hvordan en samler inn, behandler, analysere og tolker data.
Kunnskap
Kandidaten:
- har kunnskap i grunnleggende statistikk
- har kunnskap i hvilke aktuelle økonomiske problemstillinger som den statistiske metoden kan belyse
- har forståelse for at problemstilling og data legger føringer på valg av metodisk tilnærming
- har kunnskap om kvalitativ og kvantitativ datainnsamling og databehandling
- har kunnskap om univariat og multivariat analyse
- har kunnskap om etiske retningslinjer om sannferdig statistisk analyse
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan oppsummere data både grafisk og med deskriptiv statistikk, og vurdere sammenhengene mellom disse
- er i stand til å identifisere kilder til variasjon og effekten av disse på statistiske analyser
- behersker relevant dataverktøy for å kunne analysere data
- kan bruke statistisk interferens til hypotesetesting og beregning av konfidensintervall
- kan gjennomføre en analyse med multivariabel regresjon
Kompetanse
Kandidaten:
- er i stand til å utforme problemstillinger som lar seg løse ved hjelp av statistikk metoder
- kan anvende statistisk metode for å gi svar på problemstillinger innenfor det økonomisk fagområdet
- er i stand til å kritisk vurdere statistiske resultater publisert i media, og vurdere om resultatene er rimelige ut fra studiet og den gjennomførte analysen
- behersker dataverktøy for analyse av kvantitative data
- kan trekke konklusjoner basert på resultater fra statistiske analyser
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Kurset vil i stor grad benytte «omvendt klasserom», altså at forelesninger i hovedsak gis som videoforelesninger.
Videoforelesningene vil både være lokalt produsert og fra DataCamp (www.datacamp.com).
Klasseromsundervisningen og seminarer vil brukes til å arbeide med problemstillinger og gjennomgang av disse.