Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
SAM-3117 Samisk litteraturvitenskap: Moderne samisk lyrikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Opptakskrav
Bachelorgrad eller tilsvarende gradsutdanning med 80 studiepoengs fordypning i nordsamisk. Av de 80 studiepoengene (stp.) må 60 stp. være fra 1000-nivå og 20 stp. fra 2000-nivå.
I tillegg kreves et karaktergjennomsnitt i bachelorgraden tilsvarende C (2,5) eller bedre.
Nordsamisk fra begynnernivå/som fremmedspråk kvalifiserer ikke til opptak.
Søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne har du følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Du har:
- bred kunnskap om moderne samisk lyrikk
- inngående kunnskap om sentrale samiske forfatterskap
- kjennskap til tematikk og uttrykksformer innen moderne samisk poesi, og til en viss grad kunne relatere den til annen urfolkslitteratur
- oversikt over sentrale samiske forfatterskap
Ferdigheter
Du kan:
- presentere, drøfte og analysere lyriske tekster
- foreta egne tolkninger av lyriske tekster, og gjennomføre egne komparative studier innen emnet
- formidle kunnskap og problemstillinger om moderne samisk diktning
- gi oversiktspresentasjoner av innhold og tematikk i samisk lyrikk
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket er nordsamisk. Mesteparten av teksttilfanget i emnet vil også være på samisk, fortrinnsvis nordsamisk, mens en del av pensumlitteraturen vil være både på samisk, norsk og engelsk.
Eksamensspråk: samisk
Undervisning
Emnet består av forelesninger og gruppeaktiviteter i forbindelse med praktisk tolkningsarbeid, samt veiledning i forbindelse med hjemmeoppgave, enten som kollektiv veiledning i samband med oppgaven eller individuell veiledning dersom det gis separate oppgaver til hver enkelt student. Undervisning som er gitt i løpet av semesteret, inngår som del i det kunnskapsgrunnlaget studenter kan prøves i til eksamen. Det forutsettes aktiv deltakelse i gruppediskusjoner, samt frammøte på forelesningene da undervisningen langt på vei vil utgjøre pensum i faget pga. lite lærebøker innen emnet. Studentene oppfordres til egenaktivitet for eksempel ved å etablere kollokviegrupper.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.