Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
SAK-2001 Kunst 5 - 30 stp
Ansvarlig enhet
Kunstakademiet
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter på bachelorprogrammet i kunst og kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
I det femte semesteret vil studentene kunne plassere sitt arbeid i en historisk og samtids kontekst, samt få en dypere forståelse av de formelle, materielle og konseptuelle valgene og verktøy som styrer deres kunstpraksis.
Obligatorisk forkunnskapskrav
SAK-1004 Kunst 4
Hva lærer du
Studenten skal etter gjennomført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
- Svært gode kunnskaper om planlegging og gjennomføring av eget arbeid
- Svært gode kunnskaper og dokumentasjon, presentasjon og kontektsualisering av eget arbeid muntlig og skriftlig
- Svært gode kunnskaper om spesifikke verktøy for egen praksis
- Svært gode kunnskaper om gruppekritikk som verktøy
- Kunnskaper om kuratorisk arbeid og praksiser
- Kunnskaper om kunst, kontekst og forholdet mellom kunst og samfunn
- Kunnskaper om kunstens rolle i kultur og samfunn
- God kunnskap om kunstnerisk refleksjon
Ferdigheter:
- Kunne planlegge og gjennomføre eget arbeid
- Kunne dokumentere eget arbeid
- Kunne presenterer og kontekstualisere eget arbeid skriftlig og muntlig på høyt nivå
- Kunne anvende spesifikke verktøy for egen praksis
- Kunne identifisere kuratoriske praksiser
- Kunne orientere seg i forhold til kunstens institusjoner og organisasjoner
- Kunne gi medstudenter god og relevant tilbakemelding
Generell kompetanse:
- Svært god forståelse for planlegging og gjennomføring av eget arbeid
- Svært god forståelse for presentasjon og dokumentasjon, samt kontekstualisering av eget arbeid skriftlig og muntlig
- God forståelse for bruk av spesifikke verktøy
- Forståelse for kuratoriske arbeid og praksiser
- Forståelse for kunstens institusjoner og organisasjoner
- God forståelse for gruppekritikk og medstudenters arbeid
- God forståelse for kunstnerisk refleksjon
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Forelesninger, seminarer, workshops, ateliersamtaler, gruppekritikk, veiledning og selvstendig arbeid i atelier.