Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PSY-1603 Profesjonsforberedende emne I - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter med studierett på Profesjonsstudiet i psykolog
Emnet kan ikke tas som enkeltemne
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet er første del av et profesjonsforberedende studieforløp som består av 6 forskjellige deler. Emnene er organisert som undervisningsøkter, workshop og gruppesamlinger.
Emnet har fokus på kunnskap og praktisk trening i mellommenneskelig kommunikasjon, formidling og forståelse slik at studentene er rustet til best mulig samarbeid og kontakt med andre fagfolk og klienter.
Emnet gir en introduksjon i psykologprofesjonens arbeidsområder og arbeidsmåter, herunder anvendelse av relevante fagetiske lovverk og retningslinjer.
Temaer som «hva er en psykolog» og «hvordan kan jeg med mine forutsetninger bli en god psykolog» vil være en rød tråd gjennom hele emnet. Studenten skal påbegynne en personlig utviklingsprosess gjennom veiledning.
Her skal studentene utvikle de nødvendige av kunnskaper, selvinnsikt og ferdigheter for å kunne fungere profesjonelt, hensiktsmessig og effektivt som psykologer etter fullført cand. psychol.-eksamen.
Profesjonsforberedende I er organisert i 2 temaer:
- Tema 1 (5 stp) skal gi kjennskap til ulike arbeidsarenaer for psykologer og observasjon av praktisk yrkesutøvelse hos disse.
- Tema 2 (5 stp) har fokus på psykisk helse og forebygging, og på personlige forutsetninger, kommunikasjon og empati i utøvelsen av psykologrollen.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Kunnskap:
Etter gjennomført emne skal studenten:
- Ha grunnleggende kunnskap om psykisk helse og forebygging
- Kjenne til betydningen av personlig kompetanse for utøvelse av psykologyrket og hvordan kommunikasjonsferdigheter er nødvendig for å etablere kontakt og relasjon.
- Kjenne til utøvelse av psykologarbeid gjennom å observere klinisk arbeid i praksis og selv trene på kommunikasjonsferdigheter
- Kjenne til utviklingen av psykologiske diagnosesystem og rammen de er utviklet innenfor
- Kjenne til ulike perspektiver på psykisk helse
- Ha kunnskap om etisk lovgivning og retningslinjer for psykologvirksomhet.
Ferdigheter:
- Kunne beskrive ulike tiltak innen forebygging
- Kunne reflektere over betydningen av å kjenne «seg selv som person» gjennom intervjutrening, rollespill og dialoger med medstudenter, og i basisgrupper.
- Kunne reflektere over psykologiens rolle som helsefag vs som samfunnsfag
Generell kompetanse:
- Kjenne til ulike paradigmer til psykologisk profesjonsutøvelse
- Ha innsikt i krav til yrkesmessig og personlig utvikling som profesjonelt psykologarbeid innebærer
- Skal kunne diskutere forholdet mellom personlige forutsetninger og profesjonell kompetanse.
- Ha innsikt i betydning av kritisk psykologisk tenkning
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnene er organisert som undervisningsøkter, workshops, studentledet aktiviteter og basisgruppesamlinger.
Med unntak av noen felles forelesninger/workshops, er studentene delt inn i basisgrupper på ca.10 studenter som ledes av en mentor.
Aktiviteten i gruppene består av øvelser og drøftinger som er relatert til læringsmålene. Aktiviteten i basisgruppene består av praktiske øvelser, diskusjoner og refleksjoner relatert til utøvelse av psykologrollen.
All aktivitet på emnet er obligatorisk. All undervisning/workshop er relevant for studentenes utvikling som kyndige yrkesutøvere.
Praksis
Obligatorisk observasjonspraksis hvor studenten to arbeidsuker følger en psykolog i praktisk utøvelse av psykologrollen. Se egen praksisplan.
Skikkethetskravet til profesjonsutøvelsen vurderes i praksis jfr. Universitetets retningslinjer for slik vurdering.