Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PFF-2028 Fremmedspråksdidaktikk 3.år - 5 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er forbehold studenter på lektorutdanning 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
PFF-2000 Profesjonsfag år 3 i lektorutdanning for trinn 8-13 5 stp
Innhold
Fagdidaktikk i fremmedspråk inngår som en del av lektorutdanningen 8-13. Sentralt i emnet er spørsmål knyttet til utvikling av fagdidaktisk kompetanse.
Emnet skal utvikle studentens fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter og bygge på det studenten har tilegnet seg i språk- og litteraturvitenskap fra disiplinfaget i fremmedspråket. Emnet skal gi studenten innsikt og forståelse for fagets relevans, kjerneelementene, tverrfaglige tema og dybdelæring i skolefaget fremmedspråk.
Emnet vil ha hovedfokus på følgende tema:
- Undervisningsplanlegging
- Kommunikasjon
- Språklæring og språklæringsteorier
- Språk og teknologi
- Vurdering i skolefaget fremmedspråk
Obligatorisk forkunnskapskrav
PFF-1015 Praksis år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-1016 Praksis år 2 i lektorutdanning for trinn 8-13 , PFF-1020 Eleven, læring og danning i sentrum
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- forståelse for og innsikt i sentrale styringsdokumenter som ligger til grunn for fremmedspråksundervisningen
- kjennskap til sentrale språklæringsteorier og kunnskap om språklæring
- kunnskap om planlegging og gjennomføring av undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid
- fagdidaktisk kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon i fremmedspråksundervisningen
- kunnskap om læringsstrategier
- kunnskap om bruk av teknologi i fremmedspråksundervisningen
- kunnskap om skolefaget fremmedspråk i historisk perspektiv i Norge
- kunnskap om vurdering i undervisningsfaget fremmedspråk
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og reflektere over fremmedspråksundervisningen basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
- bruke teknologi i fremmedspråksundervisningen
- vurdere læremiddel og arbeidsformer i faget med utgangspunkt i styringsdokumenter for fremmedspråk
- velge vurderingsformer og vurdere elevenes læringsutbytte
- veilede elevene i læringsprosessen
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, digitale undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og vurderingsformer.