Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PFF-2027 Historiedidaktikk - 5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Historiefagets egenart og legitimitet
Læreplan for skolefaget og læringsstrategier med særlig vekt på grunnleggende ferdigheter
Kontekstualisering, historisering og fagets sannhetspretensjon
Historiebevissthet og historiebruk knyttet til identitet og etnisk mangfold
Historiefaget som dannelsesfag
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
- Studenten skal kjenne til historiefagets egenart og ulike tilnærminger til historiefaget i klasserommet.
- Studenten kunne redegjøre for problemfeltet mellom faghistorie og skolehistorie i lys av læreplanens dannelsesperspektiv for faget.
Ferdigheter:
- Studenten skal kunne anvende sentrale historiefaglige og fagdidaktiske begreper som kildekritikk, historiebevissthet og historiebruk i egen undervisningsplanlegging
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-2001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 3. år.