Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PFF-2025 Norskdidaktikk - 5 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er forbehold studenter på lektorutdanning 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
PFF-2000 Profesjonsfag år 3 i lektorutdanning for trinn 8-13 5 stp
Innhold
I emnet blir det gitt en innføring i norsk fagdidaktikk som tar sikte på å gjøre studenten kjent med skolefaget norsk med hovedvekt på følgende temaer:
- Faghistorie og læreplan
- Tekstforståelse og tekstskaping
- Lese- og skrivestrategier
- Oppgavedesign og vurdering
- Bruk av IKT/ digitale verktøy i norskfaget
Obligatorisk forkunnskapskrav
PFF-1015 Praksis år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-1016 Praksis år 2 i lektorutdanning for trinn 8-13 , PFF-1020 Eleven, læring og danning i sentrum
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- Norskfaget i historisk perspektiv, herunder kunnskap om hvordan norskfaget har utviklet seg
- Fagets legitimitet og posisjon i skolen i dag, læreplaner i faget og problemstillinger knyttet til dagens norskfag
- Sentrale teorier innenfor lese- og skrivedidaktikk
- Oppgavedesign og utfordringer knyttet til dette
- Kunnskap om et utvalg summative og formative vurderingspraksiser i norskfaget
Ferdigheter
Studenten kan:
- Reflektere over styringsdokumenter for norskfaget i forhold til fagtradisjoner og fagutvikling
- Anvende faglig kunnskap i analysering, tolkning og vurdering av ulike typer tekster som brukes og produseres i norskfaget
- Anvende ulike metoder i lese- og skriveopplæringa og legge til rette for at elever får lese og skrive sak- og fiksjonstekster for ulike formål og i ulike sjangrer og medium
- Finne, vurdere og anvende fagdidaktisk teori og relevant fagstoff i planlegging, gjennomføring og vurdering av egen og andres undervisning
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk (nynorsk/ bokmål)
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.