Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PFF-2024 Religionsdidaktikk - 5 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er obligatorisk for studenter med religion i Lektor 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
PFF-2000 Profesjonsfag år 3 i lektorutdanning for trinn 8-13 5 stp
Innhold
Emnet skal gi kompetanse i religionsdidaktikk. Studenten skal få innsikt i religionsfagenes plass i skolen og samfunnet. Det blir lagt vekt på kritisk og analytisk tenkning, samt teoretisk og praktisk problemløsing. Studentene skal lære å kritisk reflektere over religionsfagenes innhold og plass i skolen, samt kunne reflektere over undervisning i religionsfaget på ungdomstrinnet og i videregående skole i lys av fagdidaktisk teori.
Obligatorisk forkunnskapskrav
PFF-1015 Praksis år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-1016 Praksis år 2 i lektorutdanning for trinn 8-13 , PFF-1020 Eleven, læring og danning i sentrum
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- sentrale perspektiver i religionsvitenskapelig fagdidaktikk, herunder religionsbegrepet, sammenligning (komparasjon), mangfold i religioner, og kan tematisere representasjon av religioner, og innenfra- og utenfra perspektiver på religion
- etikk og filosofi i religionsfagene
- om samisk innhold i læreplanene for religionsfagene i skolen, og ha kjennskap til religionsfagene i det samiske læreplanverket
- utfordringer med vurdering i religionsfagene i skolen
Ferdigheter
Studenten kan:
- drøfte og bruke religionsdidaktisk teori til å reflektere kritisk over religionsfagenes innhold og undervisning i religionsfagene i skolen
- vise innsikt i relevante problemstillinger knyttet til etikk og filosofi i religionsundervisningen
- drøfte og analysere faginnhold og perspektiver religion og kulturforståelse i læreplanene i religionsfagene, herunder også samisk innhold i religionsfagene
- drøfte ulike sider ved vurdering i religionsfagene på ungdomstrinnet og i videregående skole
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-2001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 3. år.