Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PFF-2020 Ledelse av læringsprosesser - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er det andre av tre obligatoriske pedagogikkemner i profesjonsdelen av lektorutdanningen ved UiT. Emnet kan ikke tas som enkeltemne
Studiepoengreduksjon
PFF-2000 Profesjonsfag år 3 i lektorutdanning for trinn 8-13 10 stp
Innhold
Fokus i dette emnet er ledelse av læringsprosesser. Studenten skal forstå sammenheng mellom profesjonsutøvelse, forskningsbasert skolepraksis, tverrfaglig samarbeid, innhold og begrunnelsen for styringsdokumenter som regulerer skolens virksomhet og utvikling av demokratisk skole.
Obligatorisk forkunnskapskrav
PFF-1015 Praksis år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-1016 Praksis år 2 i lektorutdanning for trinn 8-13 , PFF-1020 Eleven, læring og danning i sentrum
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- perspektiver på ledelse av læringsprosesser
- kjønn- og mangfoldskompetanse
- utdanningspolitiske føringer, ideologier og praksiser i utvikling av demokratiske skole
- forskningsbasert profesjonsutvikling og forskningsmetoder
- kritisk kildebruk
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere og planlegge læringsforløp i samsvar med læreplanen og forskriftene
- kritisk reflektere over og analysere egen og andres praksis i møte med elevenes forutsetninger, interesser og behov med referanse til teori og praksis
- kritisk diskutere pedagogiske problemstillinger
- designe en undervisningsfilm og reflektere over pedagogiske implikasjoner
- diskutere utdanningspolitiske føringer i utvikling av et demokratisk samfunn
- grunnleggende forskningsmetoder
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter varierte og studentaktive arbeidsmetoder og består av forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper og praktiske øvelser.
På filmseminar studentene i grupper produserer en kort film, begrunner for hvordan den kan brukes i undervisningen og gir respons og vurdering av medstudentenes film.