Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PFF-1020 Eleven, læring og danning i sentrum - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er det første av tre obligatoriske pedagogikkemner i profesjonsdelen av lektorutdanningen trinn 8-13 ved UiT. Opptakskrav i lektorutdanningen trinn 8-13, se også progresjonskrav i studieplanen.
Emnet er forbeholdt lektorutdanningen trinn 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet fokuserer på autentiske problemstillinger fra elevenes skolehverdag. Ved å forene teori, forskning og bidrag fra praksis, gir emnet en innføring i utfordringer knyttet til lærerens rolle som tilrettelegger for elevenes faglige og sosiale utvikling. Sentralt i emnet er beskrivelse, analyse og drøfting av klasseledelse og et godt læringsmiljø med grunnlag i observasjon og deltakelse i noen sentrale undervisningsaktiviteter. Profesjonsetikk i dette emnet fokuserer mot etiske teorier og drøfting av relevante case relatert til lærerens etiske ansvar.
Grunnleggende ferdigheter i informasjonskompetanse, muntlig aktivitet og skriveopplæring inngår som en del av dette emnet.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om;
- å ta elevens perspektiv
- betydningen av klasseledelse og et godt læringsmiljø
- danning og digital dømmekraft
- læring og læringsteori
- ungdom og identitet
- profesjonsetikk og etiske teorier
- observasjon som metode
Ferdigheter
Studenten kan;
- reflektere over strategier for å etablere et godt læringsmiljø
- reflektere over og diskutere læring i ulike kontekster og med ulikt formål
- reflektere, diskutere og ta stilling i problemstillinger vedrørende profesjonsetikk
- redegjøre for danning som begrep og relevansen av danning i dagens samfunn
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisnings- og arbeidsformer
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-1015, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 1. år.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.