Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PED-3910 Masteroppgave i pedagogikk - 50 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studenten fordype seg i et selvvalgt tema innen pedagogikk, og utføre et avgrenset forskningsprosjekt som lar seg gjennomføre innen rammen av 50 stp. Forskningsprosjektet kan være empirisk eller teoretisk.
Arbeidet med masteroppgaven innebærer søk og utvalg av relevant forskningslitteratur om oppgavens tema. Videre medfører arbeidet med masteroppgaven formulering av forskbar problemstilling/ forskningsspørsmål, utarbeidelse av hensiktsmessig forskningsdesign og valg av passende forskingsmetode. Arbeidet med masteroppgaven skal gi erfaring med forskningshåndverk, bidra til utvikling av ny kunnskap, og gi studenten kompetanse til å utføre forskning og lignede oppgaver som utrednings- og utviklingsarbeid.
Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studenten også reflektere over vitenskapsteoretiske premisser og muligheter og begrensninger ved forskningsbasert kunnskap.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten skal ha:
- avansert og spesialisert kunnskap om tema for egen masteroppgave
- avansert kunnskap om grunnleggende vitenskapsidealer, herunder krav til referanser og respekt for andres arbeider
- kunnskap om de etiske spørsmålene som reiser i fagfeltet, og om etiske dilemmaer i pedagogisk forskning
- erfaring med å gjennomføre et mindre forskningsprosjekt, og kunnskap for å identifisere og håndtere forskningsmetodiske utfordringer
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere problemstilling/forskningsspørsmål for pedagogiske forskningsprosjekter, og begrunne valg av hensiktsmessige metodiske tilnærminger
- finne fram til og orientere seg i aktuell fag- og forskningslitteratur, og selvstendig og kritisk skille kilder med akademisk tyngde fra andre kilder
- mestre formelle krav til vitenskapelige tekster
- identifisere vitenskapsteoretiske premisser i eget pedagogiske forskningsarbeid, og vurdere styrker og svakheter ved eget forskningsarbeid
Kompetanse
Studenten kan:
- formidle pedagogiske argumenter på en tydelig og presis måte, både til fagfeller og til allmennheten (skriftlig, digitalt og muntlig).
- anvende kunnskaper og ferdigheter ervervet i arbeidet med masteroppgaven i prosjekter og andre arbeidsoppgaver.
- identifisere og reflektere over problemstillinger knyttet til akademisk redelighet i skriftlige fremstillinger.
- anvende de ovennevnte kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre større skriftlige arbeider innenfor gitte tidsrammer.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Arbeidet med masteroppgaven gjennomføres individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter.
Ved normal studieprogresjon strekker arbeidet med masteroppgaven seg over tre semester:
2. semester i mastergradsprogrammet - tilsvarende 10 stp. Arbeidskrav 1
3. semester i mastergradsprogrammet - tilsvarende 10 stp
4. semester i mastergradsprogrammet - tilsvarende 30 stp. Arbeidskrav 2 og innlevering av masteroppgave
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.