Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PED-3303 Kritiske perspektiv på kropp, kommunikasjon og materialitet - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er obligatorisk på barnehagefaglig studieretning. Emnet kan tas som valgemne av studenter på øvrige mastergradsprogram ved ILP. Emnet kan ikke tas som enkeltemne av andre enn de nevnte.
Innhold
I dette emnet utvides relasjonelle perspektiver til å gjelde tid og rom, sted og materialitet. Barns utrykk sees som kommunikasjon i møtene med den sosiomaterielle verden. Studentene utfordres til kritiske tenking knyttet til relasjonelle perspektiver på barn, sted og materialitet, lokalt og globalt.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
En kandidat som har fullført dette emnet har:
- kunnskap om barn som forskningsdeltakere
- inngående kunnskap om nyere forskning og perspektiver knyttet til relasjonelle perspektiver på materialitet og stedsbaserte læringsprosesser.
- inngående kunnskap om nyere forskning og perspektiver knyttet til barns kroppslige og verbale kommunikasjon.
Ferdigheter
En kandidat som har fullført dette emnet kan:
- anvende kritiske perspektiver i drøftinger om forskning med barn
- identifisere og analysere sted, tid, rom og materialitet som deler av pedagogiske prosesser som barnehages aktører er involvert i
- formulere relevante problemstillinger og metodologiske tilnærminger knyttet til kropp, kommunikasjon og materialitet
- anvende ulike deltakende forskningsmetoder
Kompetanse
En kandidat som har fullført dette emne kan:
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter om kropp, kommunikasjon og materialitet, for å analysere arbeidsoppgaver og læringsprosjekter i barnehagen
- formidle selvstendig arbeid innen emnet
- kommunisere skriftlig og muntlig om problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor emnet
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk. Gjesteforelesning på engelsk kan forekomme.
Undervisning
Emnets undervisningsmetoder vil variere mellom forelesninger, seminarer, ekskursjoner med stedlige lærings- og arbeidsformer, samt kritisk drøfting av fag- og studenttekster.